2 banen en 1 x loonheffingskorting krijg ik volgend jaar geld terug?

Ik heb momenteel 2 banen beide 0 uren, maar gemiddeld 40 bij beide per maand. Bij een baan waar ik het hele jaar werk heb ik loonheffingskorting toegepast en bij de andere wat een baan voor een half jaar is niet.
Ik heb de Belastingdienst gebeld, maar die kunnen mij niet met zekerheid zeggen dat ik volgend jaar wel geld terug krijg en dan hangt van meerdere factoren af. Mijn punt is bij mijn tweede baan hou ik nu € 6.50 over per uur en wil niet volgend jaar nog meer belasting betalen, want dat kan ik beter stoppen met werken bij het tweede baantje.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je geld terug krijgt hangt alleen af of je meer belasting (via voorheffingen) heb betaald dan je zou moeten betalen. Op basis van deze gegevens is dat natuurlijk niet te zeggen.
fisbel
8 jaar geleden
Download de vooringevulde aangifte. Dan zie je per direct of je belastinggeld terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraagsteller gaat uit van ..ik heb nu.. en dat is dus 2015.Die aangifte (vooraf ingevulde aangifte) is thans dus niet voorhande.
De vraagsteller moet in staat worden geacht zelf te bepalen wat met aangrenzende zekerheid - gebaseerd op de feiten - zijn verzamelinkomen zal zijn. Rekening houdende met eventuele aftrekposten en vrijstellingen zal hij/zij toch moeten kunnen becijferen wat de vermoedelijke uitkomst is? Dit soort berekeningen moet je de Belastingdienst niet voorleggen, die kun je zelf maken.

Antwoorden (1)

Of je geld terug krijgt of moet bijbetalen is niet zo te zeggen.
Wat wel zeker is, is dat als bij beide banen loonheffingskorting wordt toegepast, dat je dan belasting moet bijbetalen. In dat geval wordt er namelijk twee keer korting toegepast. Ofwel je betaalt te weinig belasting.
Loonheffingskorting moet dan ook altijd bij slechts één baan worden toegepast. In het algemeen doe je dat bij de baan waar je het meeste verdient.