verzendkosten retour?

Ik heb een product besteld bij een web winkel waarbij ik zelf de verzendkosten moest betalen. Daar kies ik zelf voor, dus heb de laarzen besteld en het bedrag met verzendkosten betaald. Echter, de laarzen kwamen met een fabrieksfout bij mij aan! Ik moest de laarzen dus ook retour zenden om mijn geld terug te krijgen dus ook deze verzendkosten heb ik, tegen mijn zin, betaald. Ik zou ze laarsjes anders hebben gehouden, en helaas kon de verkoper niet aan nieuw paar laarzen komen.
Krijg ik nu beide verzendkosten retour?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je krijgt je verzendkosten niet meer terug, tenzij de gene die je de laarsjes heeft verkocht iets U iets gunstigs te bieden heeft. Ik zou daarom ook gewoon even een telefoontje plegen naar de zaak waar U die laarsjes heeft gekocht. Voor het zelfde geld krijgt U het alsnog terug. De kosten voor het terugsturen van de laarzen krijgt U niet terug of U heeft iets gunstigs kunnen regelen waardoor U het ook terug krijgt. Heel veel succes!

Antwoorden (2)

Nee, tenzij er wat gunstigers staat in de algemene voorwaarden van de webshop.

Toen je het product betaalde, heb je betaald inclusief verzendkosten. Dat volledige bedrag (dus inclusief verzendkosten) moet worden terugbetaald als je het product terugstuurd.

Maar de kosten voor het terugsturen zelf, die hoeven niet door een webwinkel te worden vergoed maar komen voor rekening van de koper.

Toegevoegd na 1 dag:
terugbetaald als je het product terugstuurd -> terugstuurt natuurlijk.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de webshop laarzen zonder fabrieksfout had opgestuurd, hadden ze niet retour gehoeven. Ik zou het redelijk vinden als de webwinkel alle verzendkosten voor zijn rekening neemt. De klant heeft immers geen laarzen met fabrieksfout besteld. Toch?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de webshop laarzen zonder fabrieksfout had opgestuurd, hadden ze niet retour gehoeven. Ik zou het redelijk vinden als de webwinkel alle verzendkosten voor zijn rekening neemt. De klant heeft immers geen laarzen met fabrieksfout besteld. Toch?!
paulus811
9 jaar geleden
Als je in een gewone winkel iets koopt en terugbrengt omdat het defect is, vraag je dan ook benzinegeld voor de aankoop en het retour brengen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je in een gewone winkel koopt zie je of de laarzen oke zijn of niet.
In dit geval had de verkoper moeten kijken of ze een goed product wegstuurt.
Nu ben ik als klant verzendkosten kwijt terwijl ik niet het product hebt gekregen wat ik dacht te krijgen.
Je bent toch als verkoper verplicht om de klant goed te informeren over het product?
Computoon
9 jaar geleden
De Wet Koop op Afstand maakt geen uitzonderingen voor terugsturen wegens fabricagefouten of om andere redenen. Ik denk dat dit goed is. Anders krijg je "eindeloos gediscuzeur" over de retourkosten (wel vergoeden bij kwaliteitsproblemen, niet bij andere oorzaken, wie gaat dat bepalen en hoe enz.), dat de kosten voor het retourzenden niet waard is.
Jazeker heb je recht op de verzendkosten die je gemaakt hebt.
Het laatste stukje dat de consument de retourkosten moet betalen gaat in dit geval ook niet op want je hebt een product ontvangen dat niet goed was dus ook de verzendkosten van het retourneren moeten terug betaald worden.

Dan is er nog de kwestie van verzendkosten. Vaak worden die niet vergoed door de webwinkelier en worden alleen de kosten van het product gecrediteerd als de consument iets heeft geretourneerd. Dit is alleen niet juist: de kosten van de heenzending dient de webwinkelier namelijk ook terug te betalen. De verzendkosten die de consument heeft gemaakt om het product terug te sturen blijven wel gewoon voor zijn rekening.

https://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaakte-fouten-webwinkeliers-deel-4-het-herroepingsrecht/

Toegevoegd na 10 uur:
Nog een link waarin je kunt lezen dat de verkoper bij een defect product de volledige kosten inclusief verzendkosten dient terug te betalen aan de koper als er geen vervangend product leverbaar is.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/retourkosten-bij-defect-geleverd-apparaat/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Waar staat in de wet 'Koop op afstand' dat de consument de retourkosten niet zou moeten betalen als er sprake is van een 'product dat niet goed was'? Er wordt geen onderscheid gemaakt bij terugstuurredenen. Terugsturen = zelf betalen (tenzij de webwinkelier iets gunstigers biedt, uiteraard, maar dan ligt het initiatief bij de winkelier).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat dit in principe onder garantie valt en bij garantie zijn er geen verzendkosten voor de koper.