Krijgt een minderjarige ook erfrecht?

Stel je bent met 6 in het gezin...
2 zonen , 2 dochters en de ouders. De ouders overlijden en de kinderen erven dus geld. 1 kind vn de 4 is minderjarig, krijgt die ook zijn deel? Of denk ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toch een kind van de ouders met evenveel recht? Hij/Zij is alleen niet beslissings bevoegd dus zal het erfdeel in een fonds gestopt worden totdat hij/zij 18 jaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.erfwijzer.nl/kinderen-kind.html
Mogelijk hebben de ouders vastgelegd dat je hier pas na je achttiende aan kan komen.

Antwoorden (1)

Meerder- of minderjarig maakt niets uit. Er zijn vier kinderen dus vier erfgenamen. Er kan wel een bewindvoerder worden aangewezen om het vermogen / de erfenis van de minderjarige te beheren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1. Correct, de leeftijd maakt niet uit. Een kind dat 1 dag oud is kan kapitalen erven. het beheer daarvan wordt dan meestal overgelaten een zogenaamde bijzondere curator, die moet handelen in het belang van het kind, maar zodra het kind 18 is vervalt dat en kan het kind over het geld beschikken. Zou ook wel raar als dat ene minderjarige kind van 17 niets zou erven en de broers en zussen die net een jaartje ouder of zo zijn kapitalen erven, zou ook volstrekte willekeur opleveren. Nee, een minderjarige erft gewoon mee.