wie of wat geeft de Ieren geld als buitenlandse investeerders dat niet doen?

de Ieren hebben geld nodig, waar komt dat vandaan als het niet uit het buitenland komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

De europese gemeenschap zal het geld lenen
ronron1212
13 jaar geleden
Er is altijd geld te krijgen van investeerders, alleen met welk risicoopslag wordt gerekend. Maar men doet nu wel zo moeilijk, maar ik herinner mij, dat in de jaren 70 de banken in Nederland 12 % op je spaargeld gaven, en dat was dus ook ongeveer wat de Staat der Nederlanden moest betalen. Dat is meer dan Ierland nu op de vrije markt moet betalen. De lening van de EU is vooral bedoeld om het Ierland wat makkelijker te maken en niet teveel rente te hoeven betalen.
Ik kan goed begrijpen, waarom veel mensen vooral uit het vakgebied, niet zo voor dit soort garanties aan landen als Griekenland en Ierland zijn. De andere landen nemen het risico over voor nop. Kees Jan de Jager houdt ervan, evenals zijn voorganger Bos, om het goede heertje te spelen en links en rechts kadootjes uit te delen en later ons de rekening te presenteren via onze belastingaanslag.