Zorgtoeslag aanvragen zonder jaarinkomen, kan dit?

Ik moet namelijk het inkomen invullen. Maar mijn inkomen is erg onstabiel (weekend hulp/invaller). Ook woon ik nog bij mijn ouders thuis, en ontvang ik stifu.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Het maakt niet uit welk inkomen u invult. Bij een inkomen van € 0 tot ruim € 19.000 krijgt u maximum zorgtoeslag. Stufi is geen inkomen.
Ritsuka
9 jaar geleden
maak een schatting van je jaartotaal, liever wat hoger schatten

Het beste antwoord

Je moet natuurlijk wel een inkomen invullen. Maar als je precieze inkomen nog niet weet, maak je een schatting. De zorgtoeslag wordt altijd toegekend als voorschot, dat wil zeggen dat de uiteindelijke toekenning pas plaatsvindt wanneer je aangifte is verwerkt. Dat geldt voor iedereen, en iedereen maakt in feite een schatting van zijn of haar inkomen. Als je dan een (veel) hoger inkomen blijkt te hebben gehad dan eerder geschat, dan kan het zijn dat je moet terugbetalen, en als het (veel) lager blijkt te zijn, kan het zijn dat je nog een nabetaling krijgt.

Je kunt gedurende het jaar altijd je geschatte inkomen wijzigen, bijvoorbeeld via Mijn Toeslagen (inloggen met DigiD). Als je zeker wilt weten dat je niet na hoeft te betalen, kun je het beste je inkomen wat hoger inschatten. Maar waarschijnlijk kom jij niet boven het minimum uit, dus wijzigt je toeslag toch niet (of je nu de helft van het sociaal minimum krijgt of een derde, je valt hoe dan ook in de categorie van de maximale zorgtoeslag).