Hoe weiger je op een nette manier klanten?

Reden in dit geval is dat je het onverantwoord vind de cliënt te behandelen omdat je grote vermoedens hebt dat de gewenste resultaten niet behaald kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Klanten weigeren is 'not done', maar klanten adviseren om een andere behandelmethode te volgen is een andere zaak. Als ze dan toch perse willen worden behandeld door jou, heb je ze duidelijk gewaarschuwd dat het geen positief, en misschien wel een negatief effect zal hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
je kunt toch duidelijk stellen ‘meneer, mevrouw, kies svp een andere behandelmethode want wat ik doe sluit totaal niet aan op uw probleem’?
Dan vertel je precies waar het op staat, en als ze dan toch nog bij jou willen worden behandeld, dan kan je gewoon vertellen dat het mogelijk is maar dat het alleen een .....behandeling is (weet niet wat je precies doet) en dat ze daar dus geld aan kwijt zijn zonder dat het een voor hem/haar positief effect heeft.
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Maar je kunt toch duidelijk stellen 'meneer, mevrouw, kies svp een andere behandelmethode want wat ik doe sluit totaal niet aan op uw probleem'? Dan vertel je precies waar het op staat, en als ze dan toch nog bij jou willen worden behandeld, dan kan je gewoon vertellen dat het mogelijk is maar dat het alleen een .....behandeling is (weet niet wat je precies doet) en dat ze daar dus geld aan kwijt zijn zonder dat het een voor hem/haar positief effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je bang dat er problemen van komen als de behandeling toch plaatsvindt en geen succes heeft? Dan zou je - mits je haar wel zou willen behandelen - vooraf een verklaring kunnen opstellen dat je mevrouw hebt geadviseerd en gewaarschuwd dat de behandeling waarschijnlijk niet het gewenste resultaat zal boeken, en haar die verklaring laten ondertekenen.
Als je zelf echt niet wilt, dan moet je dat ook gewoon zo aangeven: ik kan niets voor u doen, ook al zou u dat toch graag willen. Jij bent niet verplicht om klanten aan te nemen lijkt me?

Andere antwoorden (5)

zeg gewoon op een nette manier dat je denkt niks voor die persoon te kunnen betekenen
maar probeer de client wel een ander adres te geven die hem/haar wel kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij grote vermoedens?
Of hebben jullie die samen?

Ik bedoel: de klant verwacht iets van jou en pas
als dat uitgesproken is, kan jij bepalen of jij aan die
verwachtingen kunt voldoen.
Kan dat volgens jou niet, na een gesprek, dan kun je
dat ook gewoon zeggen.

Als iemand iets van jou wil, wat jij niet kan geven,
dan zeg je dat en geef je daarbij je argumenten.

Als de klant dan toch nog klant wil zijn, en keurig betaalt, waarom zou je het dan niet doen.

Mensen willen toch om heel verschillende redenen een massage?
Dat hoeft toch niet altijd tot bepaalde resultaten te leiden?

Mijn fysiotherapeut wil mij op dit moment ook niet als klant. Die zegt: ga maar gewoon op vakantie en probeer veel te bewegen. Dat is nu beter dan een behandeling.
Dan neem ik dat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel de klant in gepast ABN dat je hoogstwaarschijnlijk de gewenste resultaten niet haalt, en vooral ook de reden ervan.
mocht je een opening zien om deze klant toch te kunnen helpen
vertel/zeg dat ook. sterkte en suc6!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zeg ik: echt mevrouw, graag ga ik in op uw verzoek.
niks liever dan naar behoren te helpen.
er zijn grenzen, ik meen deze bereikt te hebben.
dit is wat ik kan en vermag. hier stopt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Labratje, als een klant massage wil op een niveau dat je niet verantwoord vindt, kán je antwoord alléén zijn: het spijt me, mevrouw, maar wat u wilt is naar mijn oordeel niet verantwoord. Ik moet daarom helaas weigeren. Niet er omheen draaien, jij bent de professional, jij bent degene die die beslissing moet maken. Hoe pusherig de klant ook is.
Op mijn werk weigeren wij mensen op de volgende manier:

bedankt voor u interesse, maar op dit moment zien wij helaas geen mogelijkheid om een voor u passend resultaat te behalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot mijn grote spijt moet ik u mededelen dat ik u niet kan behandelen .
Omdat ik bij u niet het gewenste resultaat kan bereiken wat ik voor ogen heb .
En niet de kans willen lopen dat u nadertijd ontevreden weer naar huis gaat .
Daar ben ik niet mee geholpen en u ook niet .