Hoe probeert reclame in te spelen op ons koopgedrag?

ik zou graag een uitgebreid antwoord willen op deze vraag, maar alle beetjes zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Het beste antwoord

Reclame probeert voornamelijk in te spelen op de verlangens van de mens. Ze laten mensen "zin" krijgen in het product.
Zo worden veelal bepaalde situaties nagebootst om zo het "willen" aan te wakkeren.
Een mooi voorbeeld hiervan is Apple. Zij slagen erin een hype te creëren nog voor het product op de markt is gekomen. Door de voorraad laag te houden wordt een gevoel van exclusiviteit gecreëerd.

Een tweede manier is inspelen op het gevoel van veiligheid. Vooral verzekeringsmaatschappijen gebruiken deze techniek. Vb: "wil jij je nabestaanden opzadelen met hoge uitvaartkosten?"

Mensen denken namelijk snel dat ze iets missen of iets per sé willen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze beïnvloeden je koopgedrag door bijv. tig keer dezelfde reclame te laten zien. Liefst een reclame van product X, dan een andere reclame en dan het vervolg van de reclame van product X. Zo wordt het product in je geheugen gestampt zodat je het niet snel zult vergeten. Je wordt op deze manier ook sneller nieuwsgierig naar dit product. Ga je dan boodschappen doen dan denk je sneller laat ik product X maar eens proberen.
Verder zie je in tijdschriften veel reclame. Dan denkt men al snel tijdschrift zus en zo plaatst deze advertentie dus het zal wel een goed product zijn terwijl het tijdschrift niets met het product te maken heeft. Proefmonsters in tijdschriften nodigen ook uit tot kopen. Je hebt het product gratis kunnen gebruiken en als het je is bevallen wil je het kopen.
En al die folders die je in je brievenbus krijgt die wakkeren je koopbehoefte ook aan.
Ze nodigen uit tot inkijken en voor je het weet zie je iets dat je wel wilt hebben.
En zo zijn er nog vele manieren om het koopgedrag van mensen te beïnvloeden.