Bestaat al het geld wat wij hebben wel 'echt'?

Dus, bestaat het echt in contanten?
Dan heb ik het over alles op de bankrekening.

Want het lijkt me niet dat de banken al het geld wat op rekeningen staat in een grote kluis hebben liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
2K

Het beste antwoord

Er is giraal geld en chartaal geld. De eerste is het geld wat in de boekhouding van de banken bestaat. Het tweede is het papier- en muntgeld wat in omloop is. Jouw vraag is eigenlijk: is er voor elke euro giraal geld wel een euro chartaal geld ergens in een bankkluis en het antwoord daarop is nee!

Dat komt omdat geld 'gemaakt' wordt. Er zijn twee verschillende soorten partijen die geld maken. De eerste partij is de overheid (en tot op bepaalde hoogte centrale banken). Deze kan de geldpersen aanzetten, dus meer chartaal geld te maken. Ze kunnen ook geld maken door staatsobligaties uit te zetten. Dit doen ze bijvoorbeeld als de overheid niet genoeg belastinginkomsten heeft om al haar plannen te verwezenlijken. Dan heb je een begrotingstekort. De overheid 'leent' dan geld uit de private sector. Een staatsobligatie is een document dat een bepaalde waarde plus een rentebelofte is. Omdat deze staatsobligaties gegarandeerd door de staat zijn, net zoals bankbiljetten, is het een soort geld.

De tweede partij die geld maken zijn banken. Sommige mensen hebben het beeld dat banken alleen geld uitlenen dat zij via spaarders in hun bezit hebben. Dat is niet waar. Banken mogen namelijk meer geld uitlenen dan dat ze in kas hebben. Stel ze hebben 1000 euro in kas en de dekkingsgraad van de uitstaande verplichtingen moet 10% zijn. Dan kunnen ze dus 9000 euro extra uitlenen.* Zij maken dus giraal geld. Als bezittingen kunnen banken chartaal geld hebben (in een kluis), maar ze kunnen hun verplichtingen ook dekken door staatsobligaties in te kopen.

Zo lang dat gemaakte geld giraal blijft, is er geen enkel probleem. Het komt in een normale situatie niet voor dat alle spaarders ineens hun geld opnemen. Maar soms gebeurt dat wel, als er bijvoorbeeld geen vertrouwen meer is in die bank. Dat heet een bankrun.

*[Hun totale verplichtingen mogen dan 10000 euro zijn. Degene die de 1000 euro op de rekening heeft gezet heeft natuurlijk daar recht op. Dus er kan nog 9000 euro uitgeleend worden].
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee
de banken zouden ook in probleem komen als iedereen zijn geld weer op zou komen halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iedereen zijn geld komt ophalen, volgt er een bankrun, zoals bij Fortis een paar jaar geleden. De bank gaat dan failliet omdat al dat geld 'niet bestaat' behalve in cijfertjes. Met geld wat jij op de bank zet, wordt geld gegenereerd door te investeren en op beurzen, waardoor de bank weer geld in kas heeft. Aan de ene kant komt geld binnen door sparen en lonen enz en aan de andere kant wordt dat weer uitgeleend aan mensen. Zo werkt het ook aan de andere kant, bij de andere bank. Dus er is veel geld wat nooit gedrukt is en toch bestaat. Dat zou een goeie tweede onderdeel van je vraag kunnen zijn; hoeveel geld bestaat er in omloop en hoeveel is niet gedrukt maar toch in omloop ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks het feit dat geld niet tastbaar en immaterieel is voert (bank)geld nog steeds de basisfuncties van geld uit, aangezien (bank)geld algemeen als een vorm van betaling wordt aanvaard.
Het is inderdaad zo dat banken niet, zoals Dagobert Duck, hun kluizen vol met munten en bankbiljetten hebben liggen. Wel moeten banken een garantie hebben dat het geleende geld ook kan worden verzilverd. Dat kan via het ECB (Europese Centrale Bank) of het Monetaire Fonds.
Als iedereen echter tegelijk zijn geld zou opnemen zouden we wel een groot probleem hebben. Dat hebben we in de 30er jaren al meegemaakt.