Waaronder vallen de uitkeringen?

De collectieve sector betaald uitkeringen. Deze sector kan worden ingedeeld in 'Overheid' en 'Sociale verzekeringssector / sociale fondsen'. Waaronder vallen de uitkeringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*betaalt :)

Antwoorden (2)

Valt onder de sociale zekerheid/verzekeringen. Dat is namelijk wat een uitkering is, sociale zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de soort uitkering.

Een bijstandsuitkering valt onder de sector overheid. Het wordt nl betaald uit de algemene overheidsgelden van de gemeente. Ook een WWIK een uitkering voor kunstenaars behoort tot deze groep. Het zijn dus vaak uitkering waartegenover geen (verplichte) verzekering staat. De aanvragen geschieden dan ook bij gemeente.

Maar een AOW is een uitkering die wordt betaald door de SVB. Het is dan ook een collectieve verzekering en volksverzekering. En de SVB behoort tot de sociale verzekeringssector.
Zo behoort een ww uitkering ook tot de sociale verzekeringssector alszijnde een werknemersverzekering. Als werknemer ben je daar verplicht verzekerd bij.

Sociale fondsen zijn fondsen die oa dienen om gelden te kunnen storten (door de overheid) om te kunnen voorzien in de sociale voorzieningen zoals AOW ANW zie bron voor verdere uiteenzetting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superuitleg! Bedankt, het heeft me erg geholpen :)