Kan een verzorgende persoonlijk veroordeeld worden wanneer ze de dood van een client heeft veroorzaakt door handelingen waarvoor ze niet is opgeleid?

Ook als ze gedwongen door verantwoordelijken deze taken moest doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Kun je het even verder toelichten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker.
In een thuiszorg organisatie, tewerkgesteld als verzorgende tijdens de nacht, bij een ALS patiënt die aan beademing ligt. Onze directe verantwoordelijke verplicht ons deze meneer te aspireren zonder enige opleiding of scholing daarover. Vanuit onze vakbond word heel duidelijk gezegd dat we daarvoor niet opgeleid zijn en daar geen verzorgenden meer te plaatsen maar verpleegkundigen. Wij worden verplicht om te blijven gaan en er word ons verteld dat we nooit persoonlijk zullen in fout gesteld worden maar wel dan de organisatie.

Het beste antwoord

Dan zou de aanklacht "dood door schuld of nalatigheid- subsidiair onoordeelkundig handelen" moeten worden bij het O.M. waarbij dan bewezen moet worden dat de dood van de cliënt een rechtstreeks gevolg is van ondeskundig handelen door de verzorgende.

Als de verzorgende op eigen initiatief bijv. medicijnen heeft toegediend waarvan zij onbekend was met de werking en/of juiste dosering dan valt dat de verzorgende aan te rekenen. (ik noem maar een dwarsstraat)

Als de verzorgende opdracht heeft gekregen van een meerdere bepaalde handelingen uit te voeren die buiten diens bevoegdheid lagen dan ligt de eerste verantwoordelijkheid daarvoor bij degene die de opdracht heeft gegeven.
Deze persoon heeft de verantwoordelijkheid zich ervan te vergewissen dat degene aan wie hij/zij de opdracht geeft daarvoor ook geschikt is.

Als dat aan de orde is dan kan de verzorgende hooguit een slachtoffer worden genoemd van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Onderzoek zal moeten uitwijzen wie uiteindelijk verantwoordelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Een verzorgende mag niet zomaar een diagnose stellen en dan bijvoorbeeld medicijnen gaan geven. Dat zal als er geen schade voor de patient is, minstens een ontslag betekenen, maar als de patient iets overkomt hierdoor, kan vervolging zeker volgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En maar goed ook!