Hoe kan ik het voordeligst uitvaartkosten regelen?

Ik ben nog jong (22 jaar), niet ziek en verwacht niet snel te overlijden maar ik wil graag weten welke opties er allemaal zijn om m'n eigen uitvaart uiteindelijk te hebben geregeld. Mijn ouders en ik hebben het niet breed en ik ben nog student. Als ik nu kwam te overlijden zou dat mijn ouders failliet maken met de uitvaart. Dus vroeg mijn moeder of ik een uitvaartverzekering wilde afsluiten. Maar volgens mij zijn uitvaartverzekeringen uiteindelijk wel duur. Welke mogelijkheden zijn er eigenlijk om het zelf goed/voordelig te kunnen regelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Als jij je nu verzekerd is dat een heel laag maand bedrag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat vind jij duur... Stel dat je een premievoorstel krijg van 5,- per maand, is 60,- per jaar, je betaalt nog maximaal zo'n 65 jaar premie, dan zou je totaal maximaal 3900,- premie betalen over de hele looptijd. Dit is voor een (voorbeeld) dekking van 7000,-, deels natura.
Zo duur lijkt me dit niet. Iedereen gaat dood, dus het is niet zoals bijvoorbeeld een autoverzekering of een inboedelverzekering waar je mogelijk nooit gebruik van maakt.
Verstandig dit te regelen overigens!

Antwoorden (3)

Als je niet wil dat familie voor de kosten opdraaien dan kun je het beste een polis in natura afsluiten,dit kost voor jouw leeftijd iets van 4,50 per maand.

Het voordeel hiervan is dat je jezelf nooit bij hoeft te verzekeren want het is een soort alles in één pakket en de uitvaartonderneming regelt hier alles,natuurlijk wel in overleg met nabestaanden.

Neem je een gewone uitvaartverzekering dan moet je jezelf na tig jaar weer bij verzekeren als het bedrag te laag is geworden voor een uitvaart want het wordt elk jaar alleen maar duurder.
Bij een polis in natura heb je dit niet,je bent voor dit bedrag altijd verzekerd van een normale simpele uitvaart zodat nabestaanden niet voor extra kosten komen te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang er nog geen sprake is van kinderen, ben je veel goedkoper uit met een overlijdensrisicoverzekering. Een overlijdensdekking met een kapitaal van € 20.000,- is stukken goedkoper dan een uitvaartverzekering met een dekking van € 5.000,-.

Dat extreme verschil in premie heeft diverse oorzaken, enerzijds omdat kinderen tot 18 gratis meestal gratis meeverzekerd zijn op de uitvaardekking (overigens meestal tot max € 2.500,-: een veel te laag bedrag), anderzijds omdat een uitvaartverzekering ook een service biedt om nabestaanden te ontzorgen. Ook loop een uitvaartverzekering levenslang terwijl een overlijdensdekking max loopt tot (nu) leeftijd 75.

Kortom: qua kosten voor een 22-jarige is een overlijdensdekking het allergoedkoopste. Bij een verzekerd bedrag van € 20.000,- kost je dit € 1,80 premie per maand (bron: independer) + € 200,- eenmalige afsluitkosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gemiddeld kost een uitvaart tussen de 7000 en de 10.000 euro en dat is een behoorlijk bedrag. Als je ouders aangeven dat ze dat niet kunnen betalen is het inderdaad verstandig om een verzekering af te sluiten. Het is aan te raden om je verzekering te vergelijken, maar daarbij is het wel belangrijk dat je ook goed de polisvoorwaarden naast elkaar legt. Er zitten namelijk grote verschillen in premie en dekking.