Waar staat het Algemene heffingskorting op mijn jaaropgave?

ik zie op mijn jaaropgave geen Algemene heffingskorting
Welke kan ik gebruiken als de Algemene heffingskorting? zie foto Jaaropgave.

Picture for question
5 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Nuur, De arbeidskorting is de heffingskorting die men krijgt als werknemer. De arbeidskorting wordt berekend over het arbeidsinkomen. De werkgever houdt bij de berekening van de loonheffing al rekening met de arbeidskorting. De werknemer hoeft bij de aangifte de arbeidskorting (de loonheffingskorting)niet apart aan te vragen of in te villen. De belastingdienst berekent deze automatisch.

Antwoorden (2)

Die staat er niet op en dat hoeft ook niet.

Voor het invullen van de belastingaangifte heb je de "ingehouden loonheffing" nodig. En natuurlijk het bedrag bij loon.

De software van de Belastingdienst kan berekenen op welke heffingskortingen je recht hebt bij een gegeven inkomen. En de salarissensoftware kan dat ook, voor zover het een salaris betreft.
En die "verrekende arbeidskorting" is een van de loonheffingskortingen. Die moet verplicht op de jaaropgave staan. Waarom weet of voor welke instantie weet ik niet want je hoeft 'm nergens in te vullen.

Als je aangifte moet doen over 2018 voor de inkomstenbelasting moet je dit doen voor 1 mei aanstaande.
Toegevoegd op 21 april 2019 11:25: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Nuur
4 jaar geleden
Ik zag van de belasting software algemene heffingskorting: 1330 euro. Ik wist niet hoe deze bedrag tot stand kwam, en stond ook niet op mijn jaaropgave.
LammertdeHaan
4 jaar geleden
U bent jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd. De algemene heffingskorting bedraagt dan maximaal € 2.265 tot en met een belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) van € 20.142 (2018). Boven een inkomen van € 20.142 wordt de algemene heffingskorting lager naarmate het belastbare inkomen uit werk en woning stijgt. Het maximumbedrag van € 2.265 wordt verlaagd met 4,683% van het gedeelte van het belastbare inkomen uit werk en woning dat meer bedraagt dan € 20.142. De algemene heffingskorting kan uiteindelijk afbouwen tot nihil.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Bij de werknemer is er al rekening gehouden met de loonheffingskorting. Als de werknemer aangifte doet hoeft deze korting niet apart aangevraagd te worden, deze berekent de Belastingdienst automatisch.
Het reeds geplaatste antwoord bevat o.a. het volgende:
"En die "verrekende arbeidskorting" is een van de loonheffingskortingen. Die moet verplicht op de jaaropgave staan. Waarom weet of voor welke instantie weet ik niet want je hoeft 'm nergens in te vullen."

Dit is echter een misvatting. Het aangifte-formulier bevat wel degelijk een veld voor het invullen van de verrekende arbeidskorting.

Het aangifteprogramma van de Belastingdienst berekent overigens ook zelf de arbeidskorting.daar de informatie in de jaaropgaven niet altijd betrouwbaar is. Geniet je bijvoorbeeld van meerdere werkgevers een arbeidsinkomen en waarbij deze inkomens "gestapeld" boven de € 33.112 (norm 2018) uitkomt, dan wordt de arbeidskorting afgebouwd tot uiteindelijk nihil. Het maximumbedrag van de arbeidskorting van € 3.249 wordt verlaagd met 3,6% van het arbeidsinkomen boven de € 33.112. Bij een arbeidsinkomen van € 123.362 of meer bedraagt de arbeidskorting nihil.

.