moet er alimentatie betaald worden als een kind uitwonend is in een begeleidwonenhuis?

dochter (17) gaat wonen in een huis voor begeleid wonen. dit word volledig betaald door de PGB. moet er dan nog alimentatie aan de moeder betaald worden als de dochter om het weekend bij een van de ouders is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je het zeker? Mijn studerende zoon woont ook begeleid, maar bij hem mag uit het PGB alleen de begeleiding betaald worden. De huur moet gewoon opgebracht worden en zijn kostgeld betaalt hij met z'n uitwonendenbeurs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw dochter heeft toch ook kleding en andere spulletjes nodig neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@stippel: volgens moeder zijn alle kosten gedekt.
@JanLast: natuurlijk, maar dat koop ik nu ook altijd al samen met haar. Er zijn ook studiekosten waar ik aan meebetaal. Het gaat mij erom dat moeder eist dat de alimentatie aan haar betaald blijft worden.

Het beste antwoord

Het PGB is voor zorg, dat staat volledig los van het levensonderhoud. PGB mag gebruikt worden voor zaken als begeleiding, persoonlijke verzorging, verpleging, huishoudelijke hulp, dagbesteding of (tijdelijk) verblijf, afhankelijk van de indicatie. Kosten voor levensonderhoud (eten, drinken, verzorgingsproducten) huur, kleding of recreatie mogen niet worden betaald uit het PGB. Je dochter zal dus hoe dan ook geld nodig hebben voor haar gewone dagelijkse levensbehoeften. Daarbij geldt er ook een (inkomensafhankelijke) eigen bijdrage wanneer iemand zorg (ook in PGB-vorm) ontvangt.

De hoogte van de alimentatie wordt samen overeengekomen of bepaald door de rechter, maar hoe dan ook kan een PGB daar niet van op invloed zijn: dat is geld dat specifiek is bedoeld voor het inkopen van bepaalde zorg en wat ervan over is, moet worden terugbetaald aan het zorgkantoor. Een PGB heeft dus geen enkele invloed op het geld dat je dochter of haar moeder voor je dochter te besteden heeft.

Als je dochter zelf een inkomen heeft, kan het zijn dat ze gedeeltelijk financieel onafhankelijk is. Voor zover ik kan vinden gelden er pas aparte regels voor dit soort situaties wanneer een kind 18 is, dan kan het zijn dat het inkomen van het kind mee wordt gewogen in de bepaling van de (hoogte van de) alimentatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je lies, blijkt inderdaad om AWBZ te gaan. Maar ze heeft ook PGB. Dochter heeft zelf ook inkomen. Ik kan er ook niets over vinden onder 18 jaar.
Het is niet dat ik geen alimentatie wil betalen, maar ik vraag me af of ik dit met dochter kan/mag regelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt het over AWBZ én PGB, maar waarschijnlijk heeft ze een PGB UIT de AWBZ. Per 1 januari gaat er van alles veranderen, maar op dit moment heb je globaal nog twee potjes voor de zorg: huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en bepaalde hulpmiddelen vanuit de WMO, en (kortdurend) verblijf, begeleiding, persoonlijke verzorging en verpleging vanuit de AWBZ. Voor beide potjes mag je kiezen uit zorg in natura (ZIN) of PGB: Bij ZIN maak je gebruik van een thuiszorginstelling die alles regelt, bij PGB koop je zelf de zorg in. Dat kan overigens ook weer (deels) bij een instelling als je dat wilt. En om het nog ingewikkelder te maken, mag iemand met een verblijfsindicatie (een zorgzwaartepakket) de huishoudelijke hulp ook vanuit datzelfde (AWBZ)budget inkopen, terwijl dat anders uit de WMO zou moeten komen. Begeleiding komt uit de AWBZ, maar ik weet natuurlijk niet wat voor indicatie je dochter heeft en hoe zij haar zorg geregeld heeft. Ik wilde in elk geval duidelijk maken dat het ontvangen van een PGB geen enkele invloed heeft op je besteedbaar inkomen, omdat je met dat geld alleen maar zorg mag inkopen. Iemand met een PGB heeft niet meer of minder geld te besteden dan iemand die gewoon thuiszorg ontvangt. Bij de alimentatie gaat het er vooral om dat beide ouders hun kind onderhouden, dus dat niet één ouder opdraait voor alle kosten. Als het zo is dat haar moeder minder kosten heeft doordat ze alleen in de weekenden thuis is, zou je dat samen moeten overleggen óf als je daar niet uitkomt het aan de rechter voor moeten leggen. Maar dat heeft dan, nogmaals, niets te maken met een eventueel toegekend PGB. Misschien wél met het (deels) uitwonend zijn, maar meestal geeft dat eerder meer dan minder kosten.

Andere antwoorden (1)

De onderhoudsverplichting voor ouders wordt op grond van de wet begrenst door draagkracht en behoefte. Als de moeder niets bijdraagt aan je dochter, omdat al haar kosten worden gedekt door het PGB, hoef jij niets bij te dragen aan de moeder.

Als het kind is geplaatst op grond van een civielrechtelijke of strafrechtelijke maatregel, zal de moeder wel een ouderbijdrage moeten betalen. Het kan zijn dat deze wordt gedekt door het PGB.