Hoe maakt een webshop dat alles afprijst winst?

Ik heb onlangs een keer op internet iets besteld bij een online winkel genaamd wish, maar nu is mijn vraag: hoe kan zo'n winkel winst maken als ze alles afprijzen. Ik zie prijzen van €180,- afgeprijsd naar €20,-. Hoe is dat mogelijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
1. Was het ooit €180,-? :)
2. Komt zeker uit China.
3. Handel maakt ALTIJD winst.

Antwoorden (2)

Wish is geen echte winkel , maar een "dropshipper". Vrijwel alles wat ze verkopen wordt - tegen de daar geldende lokale tarieven die voor ons ongekend laag zijn, meestal onder een euro - vanuit voornamelijk het verre Oosten tegen een paar cent boven de maakprijs verkocht. En ja, er zijn heel wat partijgoederen bij die onder de maakprijs verkocht worden, gewoon om er van af te komen. Ongetwijfeld blijft er voor elk verkocht artikel een kleine commissie voor Wish staan. En dat mag dan om centen of zelfs delen van centen gaan, bij het enorme verkoopvolume dat ze bereiken, kun je toch een leuk bedragje bij elkaar sprokkelen.

Wish "bundelt" eigenlijk als tussenpersoon de klanten - die één rekening krijgen - met de verkopers - die in één keer het geld van vele klanten tegelijk ontvangen.

Ze hebben geen grote dure winkel die onderhouden en van personeel voorzien moet worden, ze kopen geen grote voorraden in waar ze mee kunnen blijven zitten, en en doen eigenlijk alleen maar "papieren zaken". In feite kun je een enorme toko als Wish met een klein handje vol mensen runnen ; eigenlijk hoeft alleen de website te lopen. Het innen van de rekeningen doet de betaalservice (voor mij Klarna, weet niet wie het in Nederland doet, wellicht paypal ) , voor het verzenden van de goederen zorgen de leveranciers. Eigenlijk een beetje zoals Marktplaats en Ebay.

En het is een soort win/win/win-scenario ; de klant is voordelig uit, de leverancier verkoopt zijn spullen laagdrempelig, wish pakt er een paar centen van mee (en de betaalservices eigenlijk ook). Alleen voor reguliere verkopers van dergelijke artikelen kan het nadelig zijn, maar daar hoef je niet echt medelijden mee te hebben. Het geeft je een leuke indicatie van bijvoorbeeld de inkoopprijzen van winkels als de Action ; die betalen echt nog wel een stukje minder per artikel dan jij bij Wish, en veel lagere verzendkosten. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
De zogenaamd "originele" prijzen kloppen vaak niet ; dat zijn vaak de originele adviesprijzen van (merk)artikelen die goedkoop zijn nagemaakt, en soms ook gewoon volkomen uit de lucht gegrepen. Vaak echter klopt het wel ; ik koop regelmatig dingen die ik voor ongeveer die prijs al in een winkel heb zien liggen. Soms van betere kwaliteit, maar LANG niet altijd. Het gaat vaak echt om dezelfde "prut".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal zijn dat webshops die partijen opkopen.
Groothandels zitten soms met een overschot en om magazijnruimte vrij te maken verkopen ze partijen tegen hele lage prijzen en aangepaste voorwaarden. Soms is het zelfs goedkoper de handel weg te gooien dan deze in het magazijn te laten liggen, magazijnruimte is nu eenmaal kostbaar. Meestal zijn het uitlopende of verouderde modellen.
Een andere manier is dat er partijen worden opgekocht van bedrijven die failliet zijn gegaan.