Mijn telefoonrekening wordt morgen afgeschreven, maar sta al onrechtmatig in het rood. Ga ik nu nog verder in het rood?

Op dit moment staat er niet genoeg op mn betaal rekening om mn telefoonrekening af te schrijven, die er morgen vanaf gaat.
Dit is zo omdat ik die rekening liever over een week betaal, omdat t anders niet goed uit komt. (ja slecht ik weet het)
Mijn saldo stond ook al op 0,00 maar mijn sportschool is er zojuist wel af gegaan (wel onrechtmatig, ik ben geen lid meer) maar nu sta ik dus al 23 euro in de min.
Maar nu heb ik begrepen dat ik dan eerst in de min ga, en dat wordt dan een paar dagen later weer aangevuld omdat ik niet in de min kan staan. Maar kan dat wel, omdat ik dus al onrechtmatig in de min sta? ( ik kan normaal gesproken niet rood staan!)
Maar stel dat ik morgenavond nog wat wil pinnen (wat dus niet kan omdat ik onrechtmatig rood sta) en ik vul dat 'gat' aan wat ik rood sta net zolang tot ik weer wat kan pinnen. Wordt dan het bedrag van mn telefoonrekening wel weer gestorneerd door de bank? Of heb ik de rekening dan alsnog betaald.

Voor de duidelijkheid mijn provider is Vodafone en ik zit bij de ABN amro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (7)

Het bedrijf, oftewel de handelaar zal zelf het initiatief moeten nemen en ervoor zorgen dat het geld hun toekomt waar ze recht op hebben. M.a.w zij zullen steeds een nieuw verzoek moeten indienen totdat er voldoende geld wel op staat om afgeschreven te worden. Anders wordt het afgewezen door jouw bank, het is geen automatisch proces bij jouw bank wel bij de handelaar.

In mijn persoonlijk geval heb ik als enige oplossing tegen verdachte/ongeautoriseetde afschrijvingen het veranderen van mijn account number via de bank. (Nieuwe kaart laten opsturen). Pas daar is de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd genoeg kan bij het afboeken van een telefoonrekening nog verder in het rood.
Waarom is dit vreemd omdat dit bij de huur (van een woning) niet kan.
Probeer in ieder geval geld op die rekening te krijgen want over een rood staand bedrag betaal je fikse rente denk aan een 14,1% natuurlijk afhankelijk van welke bank maar de percentages zijn absurd hoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een telefoonmaatschappij kan niet incasseren als jouw rekening in de min staat. Deze zal het nogmaals proberen te incasseren, maar als het niet lukt omdat jouw rekening nog steeds in de min staat zal je daar een bericht over krijgen van je provider dat het niet gelukt is. Bij Vodafone krijg je dan een sms hierover. Is jouw rekening inmiddels weer aangezuiverd dan zal het pas lukken dit geld te incasseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Dat kunnen ze dus wel!
Automatische incasso's gaan gewoon door ook al heb je je bestedingslimiet bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt,ik heb dit ook 1x meegemaakt.
Ze proberen idd 2x te incasseren en daar krijg je dan bericht van(sms-je)zo kwam ik erachter dat ze niet incasseren als je in de min staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een plus+
Die minnen slaan nergens op.
Zo irritant als een goed antwoord minnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk bij een bank en ik weet zeker dat een telefoonmaatschappij geen dwingende incasso kan doen. Daarvoor gebruiken ze incassobureau om dit te incasseren als je in gebreke blijft. Je krijgt een sms als het niet is gelukt om te incasseren, lees maar op hun site
http://help.vodafone.nl/cgi-bin/consumer_help_nl.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=g4jL11Zk&p_accessibility=&p_redirect=&p_tbl=9&p_id=956&p_created=&p_olh=0&p_faqid=956
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder dat het evengoed kan, als je saldo niet toereikend is bij de ABN AMRO. Bij de ING sowieso niet als je niet rood kan staan op je rekening, kunnen automatische incasso's niet geincasseerd worden. Dan krijg je een sms van Vodafone, is mijn ervaring.
Jij krijgt dan bericht van vodafone dat de transactie mislukt is .
En het openstaande bedrag moet je binnen 5 dagen overmaken .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bank krijgt deze incasso in het fiatteringssysteem. Normaal gesproken wordt er automatisch fiat gegeven, maar omdat je saldo niet toereikend is wordt de overboeking in het fiatteringssysteem aangeboden en kijkt een medewerker hiernaar en beslist of de betaling door mag. Veelal zullen ze de incasso afkeuren als niet duidelijk is of je rekening nog dezelfde dag of week weer zwart staat. De incassant Vodafone krijgt bericht van weigering van incasso en zal je dan een acceptgiro sturen waarmee je handmatig alsnog je rekening kunt voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij gebeurde (nu niet meer want goddank heb ik tegenwoordig weer een baan) altijd dit:

Ik kon niet rood staan, volgens de bank. Maar elke automatische incasso ging gewoon door. Dus dan stond ik bijvoorbeeld 100 euro in de min. En dan gebeurde het volgende.

Na 5 dagen ging de bank zelf deze incasso's storneren net zo lang totdat het saldo weer terug was op 0. Daar moet je dan goed op letten. En zorgen dat je alsnog betaald (dit moet je zelf doen, of wachten op een aanmaning, maar dat kan soms maanden duren)

Ik heb het met de zorgverzekering niet door gehad, toen moest ik ineens 500 euro betalen.

Zodra ik 0 saldo had, of rood stond, kon ik niet meer pinnen.
11 jaar geleden
Zolang de bank geen bericht stuurt dat je ongeoorloofd rood staat, worden alle bedragen gewoon afgeschreven. Wel is het belangrijk dat je met de bank een regeling probeert te treffen om het terugstorten te voorkomen en probeer (maandelijks) genoeg geld op je rekening gestort te krijgen.