Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vrouw zegt werk op, wat verandert er dan aan het salaris/belasting van de man?

Echtpaar met drie kids. Stel; vrouw werkt parttime (ong. 580.- netto p.m) en zegt haar baan op, gaat er dan wat veranderen aan het salaris/ belasting van de man?

Toegevoegd na 21 minuten:
ps. man verdient plusminus 2000.- netto pm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Aan het salaris veranderd uiteraard niets.
De belasting biedt meer voordeel omdat de heffingskorting van je vrouw dan wel in je voordeel gebruikt kan worden.
Als je al aangifte gedaan hebt dit jaar en je hebt het elektronisch gedaan verander dan in de aangifte (eerst het origineel kopieeren of printen) het inkomen van je vrouw in de aangifte naar 0. Je krijgt dan een richting voor dit jaar en weet waar je ongeveer aan kunt denken.
Als je een redelijk bedrag terug krijgt kun je er misschien aan denken een voorlopige teruggaaf te vragen. Je vrouw krijgt dan iedere maand een gedeelte van haar belastingteruggave op haar rekening gestort.

Maar 100% zekerheid kan ik niet geven omdat ik niet weet wat het inkomen van de man is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is afhankelijk van het inkomen van de man. Kijk eens op de site van de belasting dienst en op rechtopgeld.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de belasting van de man verandert niets. De vrouw houdt wel recht op de algemene heffingskorting. Die kan ze nu iedere maand netto ontvangen van de fiscus. Het bedrag is € 1.987,- per jaar of € 165,58 per maand. Dit wordt ook de aanrechtsubsidie genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reageer ff bij jou. Jouw antwoord is in principe prima maar 't ligt er ook aan wat de man uiteindelijk schuldig is aan de belastingdienst. Dát bedrag moet hoger zijn dan het bedrag van de AHK.
Toch 'n plusje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, dat wist ik niet.
Houd er wel rekening mee dat als de vrouw haar werk opzegt, je dan ook gedag zegt tegen pensioenopbouw en andere sociale voorzieningen zoals uitkering bij ziekte. Maar je hebt wel een voordeel bij kinderopvang. Daar betaal je misschien nu heel veel voor (eigen bijdrage) en die zou je kunnen laten vallen door de kinderen niet (meer) naar de opvang te doen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding