Klopt het, dat je niet negatief mag afwijken van een cao, ondanks een hogere bruto aanvang salaris?

Een salarisadministratie kantoor stelt, dat het in strijd met de wet is als je doormiddel van een afstandsverklaring van een mobiliteitsbonus afziet.
Hierdoor kan ik van een aanvangssalaris, naar een hoger bruto loon, waardoor mijn pensioen opbouw en vakantiegeld aanzienlijk zullen stijgen.
Is het nou wel of niet strijdig met de wet. Een cao is toch een afspraak tussen werkgevers en werknemers en als deze akkoord gaan wat is dan onwettig aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Een CAO is, zoals de betekenis is, een Collectieve Arbeids Overeenkomst. Dus geen afspraak tussen een werkgever en een werknemer. Werkgevers en werknemers dien zich aan de CAO te houden, met dien verstande dat de beloning naar boven toe mag afwijken (niet naar beneden).
jc54
9 jaar geleden
Een overeenkomst is een overeenkomst, en kan met toestemming van beide partijen worden veranderd.
Verder is geen wet die een bedrijf verbiedt om een hoger loon uit te betalen.
Verder is mijn ervaring dat administratiekantoren niet eens kunnen administreren, laat staan dat ze iets van de weten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een aanvulling hierop, dit veranderen gaat niet zomaar.
Als het bedrijf is aangesloten bij een vakvereniging,lees CAO,
dan zal de CAO looptijd worden aangehouden. Of het bedrijf moet zodanig economisch in de problemen zitten,
dan kan dit worden ontbonden door de Rechter, maar dat is gebonden
aan allemaal regeltjes. Daarna kan inderdaad met ondersteuning van die Bond en met leden
raadpleging een al dan niet aangepast akkoord worden bereikt met
werkgevers en werknemers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vakvereniging moet natuurlijk werkgeversorganisatie zijn, foutje.
De cao is het minimum dat geldt: jouw werkgever mag jou meer betalen, maar niet minder. Als je werkgever het loon niet wil bijstellen naar de cao-norm, schakel dan FNV Bondgenoten in als je lid bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat in een cao staat, mag niet tegen de wet/het arbeidsrecht ingaan.
Er zijn cao's die van alles dwingend voorschrijven (de werkgever die lid is van de werkgeversorganisatie die betrokken was bij de totstandkoming van de cao mag er dan niet van afwijken) en er cao's die een minimumregeling geven. In zo'n geval mag een werkgever in positieve zin van de cao afwijken.
Hoe de mobiliteitsbonus in de cao verzeild is geraakt is een raadsel, al zou ik maar wat graag dit extraatje hebben, als ik werknemer was waarop die regeling van toepassing was. De meeste werknemers houden dit voordeel zelf (het is ten slotte voor hen bestemd). Je hebt echter nog meer aan 'gewoon' salaris ter grootte van dat bedrag: ten eerste is de premiekorting voor oudere werknemers een aardigheidje dat max. 3 jaar mag worden toegepast. Ten tweede is het een regeling die de wet ook zo weer kan afschaffen. Bij salaris houd je echter wat je hebt, dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Computoon