Word ik op mijn WIA(Incl toeslag) gekort, als mijn werkende moeder bij mij komt inwonen?

Mijn moeder werkt en heeft een loon van net 1000,-.
Ik heb een wia met toeslag nog p/m 975,-.
Man heeft studiefinanciering met lening ontvangen 750,- en dit was geen probleem voor mijn wia en ben niet gekort.
Word ik wel gekort als mijn moeder komt inwonen en zij meebetalen aan huur/g/w/?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

U wilt weten of het samenwonen met partner en moeder gevolgen heeft voor uw WIA-uitkering.Het samenwonen heeft geen invloed uw uitkering. Samenwonen kan wel invloed hebben op uw WIA-uitkering vanuit de Toeslagenwet. Er wordt dan naar de inkomens van u uw partner én van moeder gekeken. Omdat uw moeder geacht wordt bij te dragen aan huur, huishouding e.d. zou u de toeslag op uw uitkering geheel of gedeeltelijk kunnen verliezen. De aanvulling via de Toeslagenwet kan dan gedeeltelijk of komen te vervallen als er meer wordt verdiend dan het sociaal minimum. De toeslag vult namelijk aan tot dit sociaal minimum.

Als u huurtoeslag heeft, zouden de financiële gevolgen nog wel eens groter kunnen zijn dan het geheel of gedeeltelijk verliezen van de toeslag op uw uitkering. Het inkomen van uw moeder telt mee als inkomen medebewoner. Als het toetsingsinkomen (meestal bruto-inkomen) van u en uw moeder – studiefinanciering telt niet mee als inkomen – hoger is dan € 29.325 is er geen recht meer op huurtoeslag.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo,
Bedankt voor uw antwoord.
Ik ga voor de zekerheid het UWV hierover bellen wil wel 100% weten over de toeslag.
Het gezamenlijk inkomen zal (gelukkig) onder de 29.325 zijn dus dan zullen we minder toeslag (denk ik) krijgen