Mag ik een aanbetaling houden als de koper de koop annuleert?

Beste goeievragers,

Ik wil een product verkopen aan iemand, maar hij heeft nu het geld nog niet. De koper vraagt mij het product voor drie weken vast te houden.

Om zeker te weten dat hij het dan koopt heb ik gevraagd om een aanbetaling. Hij heeft 1/4 van het bedrag alvast overgemaakt, en de rest kan hij later betalen (en dan het product ophalen). Ik heb namelijk wel eens gehad dat mensen mij vroegen een product vast te houden, en dan zagen ze later af en heb ik anders kopers ook al mis gelopen (omdat ik tegen hen gezegd had dat het al verkocht was).

Stel dat hij nu afziet, mag ik die €50 dan houden? In de mail staat duidelijk dat hij mijn product wilt kopen mits het 100% functioneert (en dit doet het ook).

TLDR:

Iemand doet een aanbetaling voor een product. Mag ik als verkoper de aanbetaling houden als de koper van het product afziet?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die aanbetaling noemt men handgeld. Jij mag dat houden als hij koop annuleert.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
natuurlijk mag je dat houden, daarvoor is het bedoeld
waarom heb je een aanbetaling gevraagd als je niet weet wat dat is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wat een aanbetaling is, alleen hoe het zit met houden ja of nee dat wist ik dus niet. Ik dacht dat de aanbetaling in eerste instantie was zodat er zekerheid is dat de koper het product koopt omdat hij al een deel heeft betaald zonder het product te hebben ontvangen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
die zekerheid is er niet als hij het geld kan terug eisen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En daarom vraag ik ook: Mag hij dit terug eisen?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
OK, ik geef het op
van enige capaciteit tot logisch nadenken blijkt hier geen sprake te zijn

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat hier wettelijke regels voor zijn.
Het gaat hier om een particuliere aankoop, zonder aankoopovereenkomst.

Als de koop niet doorgaat en je verkoopt het product makkelijk, zonder kosten te maken. Vind ik het normaal die 50 euro weer terug te geven.

Anders is natuurlijk als je kosten hebt gemaakt voor o.a. opslag en transport.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt eraan, het is een videokaart. De vraagprijs was redelijk hoog en desondanks is hij akkoord gegaan (ook al kon hij onderhandelen). Het is inderdaad niet wettelijk of dergelijke, maar we hebben een koopovereenkomst gemaakt. Gemaakte kosten zijn er niet, want het ligt gewoon bij mij thuis. Wél heb ik gelezen dat als je dit bij een bedrijf doet dat je dan verplicht bent het te kopen of de aanbetaling kwijt zijn? Klopt dit? Of hoe zit dit precies?
Volgens mij gelden hier bijna dezelfde regels.

Koper doet een aanbetaling dus de koop is in feite gesloten.
Komt de koper na een vastgestelde termijn de koop niet na dan heb je het recht om de aanbetaling te houden want je had het product immers aan iemand anders kunnen verkopen.

Ik zou dit wel via een brief of mail vast leggen door de uiterste betaaldatum op te geven,maar ook dat als er na die datum niet betaald is,koper geen recht meer heeft op het product en ook de aanbetaling niet terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Goos.