Wat als ik in een sociale huurwoning woon, maar er geen recht meer op heb?

Hallo,

Voor een sociale huurwoning mag je maximaal zoveel verdienen per jaar samen met je partner. Dit was in het begin zo toen wij de woning hebben genomen. Maar we verdienen nu veel meer. Hebben we dan alsnog recht op de woning? Kunnen we het beste niet meer verhuizen omdat we door onze salaris geen sociale huurwoning meer mogen nemen? Heeft dit misschien ook gevolgen bij de Belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

De maximale huur tot en met waar sprake is van een sociale huurwoning is € 681,02 in 2013 en € 699,48 in 2014. Het gaat hier om kale huur. Dat wil zeggen: huur zonder servicekosten en kosten voor gas, water en licht.
De woningcorporatie bij wie u een huis wilt huren, kan eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de hoogte van uw inkomen of de gezinsgrootte.
Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten namelijk 90% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 34.678 (prijspeil 2014). 10% mag naar de hogere inkomens.
Als je te goedkoop woont, dan kan de verhuurder je huur verhogen, of je verzoeken een andere woning te zoeken. Als je wil verhuizen, dan zal je een goedkope woning niet meer kunnen krijgen met een te hoog inkomen. Voor de belasting heeft dit bijna geen gevolgen, het te goedkoop wonen, je zal minder subsidies ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag een woningbouwvereniging je uit je huis zetten wanneer je boven de inkomensgrens zit?!
Of bedoel je echt expliciet een verzoek om een andere woonruimte te zoeken? (en waar je dus 'nee' op kan zeggen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen je niet uit huis zetten, maar wel de huur zodanig verhogen dat je wel wil verhuizen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, oké... met maximaal 6,5% als het verzamelinkomen boven de
€ 43.602.- ligt...
Kan je je afvragen of mensen met een dergelijk inkomen voor die paar tientjes per maand de moeite gaan nemen een complete verhuizing in gang te zetten...
Maar goed; de zin en onzin van die wet zijn een andere discussie. ;) Dat een verhuurder je zou verzoeken een andere woning te zoeken is mij overigens tot dusverre onbekend, in die zin: Ik heb daar nog nooit van gehoord. Wel een plus voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, voor een paar tientjes beginnen de meeste mensen niet hun dozen in te pakken, maar er zijn gezinnen die wel ruimer willen wonen, voor iets meer huur, dus zij zullen dat toch wel overwegen. Zeker als er een redelijk alternatief geboden wordt. Mijn ex-man heeft een verzoek ontvangen te verhuizen, omdat hij met z'n nieuwe vriendin te goedkoop woonde, hij is daar op in gegaan en woont nu ruimer, met hogere huur, maar lagere energiekosten. Hij heeft ook een verhuisvergoeding gehad. Nadat hij had toegestemd te verhuizen, heeft het nog wel een klein jaar geduurd voordat dat ook allemaal geregeld was.

Andere antwoorden (1)

Verhuurders mogen vanaf 1 juli het inkomen een rol laten spelen bij de jaarlijkse huurverhoging.
Met de inkomensafhankelijke huurverhoging wil minister Blok (Wonen) de doorstroming bevorderen binnen de huurmarkt. Hierdoor wordt het scheefwonen in de sociale huur ontmoedigd en worden de wachtlijsten voor lage inkomens korter.
Zo is in het woonakkoord afgesproken dat inkomens tot 33.614 euro met inbegrip van de inflatie van 2,5 procent maximaal 4 procent extra huur betalen. Voor de inkomens tussen 33.614 euro en 43.000 is dat 4,5 procent en voor de inkomens daarboven 6,5 procent.

De huurverhogingen gelden alleen voor de gereguleerde huursector. Verhuurders die een inkomensafhankelijke huurverhoging willen aanzeggen, kunnen bij de Belastingdienst een inkomensverklaring aanvragen. De verklaring meldt alleen of het gezamenlijke huishoudinkomen al dan niet boven een van de inkomensgrenzen ligt. De verdiensten van inwonende kinderen met een bijbaantje tellen niet mee.

Uitgangspunt is het inkomen van 2 jaar geleden, maar als het huishoudinkomen na dit peilbaar zakt onder een van de inkomensgrenzen kan de huurder met succes bezwaar maken. Ook heeft een huurder recht op huurverlaging als na een doorgevoerde inkomensafhankelijke huurverhoging het inkomen weer tot onder een inkomensgrens is gezakt.

Toegevoegd na 42 seconden:
M.i.v. 1 juli 2013.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het inkomen tot minimale huurverhoging mag niet hoger zijn dan € 34.678