Kan een werkgever je verplichten structureel meer uren te werken dan je contract?

Ik werk op een kinderdagverblijf en sinds dit jaar zijn wij geopend tot 18.30 ipv 18.00. Er wordt verwacht dat je dit half uur (in mijn geval 2x per week) bij houdt op een lijst met extra gewerkte uren en op een andere dag (wanneer de groep het toelaat) kan je eerder weg.. Mag een werkgever dit doen? In mijn ogen zijn dit namelijk geen extra uren omdat er vooraf al wordt verwacht dat ik die uren ga maken. Kunnen wij als werknemers eisen dat de contracten omhoog gaan? Hoelang mag een werknemer je 'extra' laten werken,? Kan je dit ook weigeren?

In me contract staat overigens alleen dat ik binnen de openingstijden van de stichting werk dus in die zin kunnen ze me wel verplichten dat ik tot 18.30 werk..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag is pasgeleden ook al gesteld. Kijk dus even in het archief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die heb ik inderdaad gezien maar kan daar geen antwoord of link uithalen

Antwoorden (1)

Heel kort, Nee een werkgever kan je dit niet verplichten.
Incidenteel is dat geen probleem, doch hier hebben we het over structureel.
Jullie zijn beide overeengekomen aan een maximum aantal uren, nu daar structureel overheen gewerkt wordt, wordt het tijd om dat contract te herzien.
Mijn advies?
Sla het cao er eens op na en kijk eens wat daar over vermeld wordt.
Tot zover er nog geen duidelijkheid er over is, gewoon doorwerken.
Hoe langer u doorwerkt, hoe meer rechten u opbouwt voor een herziening van uw contract.