Wat gebeurt er nou precies met het geld wat ik op mijn spaarrekenig zet?

en verschilt dat heel erg per bank? je hoort wel eens dat er groene banken zijn en dat de Rabobank een boerenbank is maar waarom zijn zij dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Je krijgt hier rente voor als je je geld op een spaarrekening parkeert.
De rente verschilt inderdaad per bank maar dat zal niet heel veel verschillen. ( alleen bij icesave was deze heel hoog maar met alle gevolgens dus vandien )
Je krijgt rente naarmate je het er op laat staan.
zeg je krijgt 4% rente per jaar, dat krijg je dan op 1 janari over het bedrag dat je het hele jaar op die spaarrekening had staan. staat een bedrag er maar 6 maanden dan krijg je bijvoorbeeld maar 2 % over het hele bedrag.
Dus hoe langer het er op staat hoe meer je krijgt eigenlijk.
Bij somige banken staat een bedrag ook vast, dat betekent dat je er voor een bepaalde tijd niet aan kunt komen.
Ik heb mijn rabobank rekening aan mijn internet bankieren gekoppeld en kan zo gewoon heen en weer schuiven, heel makkelijk allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groene bank investeert in principe alleen in natuurvriendelijke projecten. De RABO is ontstaan uit de boerenleenbank en de Raiffeisenbank. De boerenleenbank was een bank die door agrariërs is opgezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over je spaargeld krijg jij een paar procent rente. De banken gebruiken jouw geld om dit tegen een hogere rente weer te verkopen op de markt. Het verschil is hun winst, dus bestaansrecht.

Toegevoegd na 20 minuten:
Daarnaast mag een bank meer belenen als ze bezitten dus 1 euro van jou kunnen ze drie maal uitzetten. Tel uit je winst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus hetgeen dat een bank doet is uitsluitend leningen uitkeren en investeren?
en inderdaad, als je drie maal zoveel mag uitlenen dan dat jezelf bezit kun je wel heel snel geld verdienen!
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen halen en duurder wegzetten is hun bestaansrecht. Ben niet zeker of het nu nog zo is maar in het verleden was het zeker zo dat ze maar een derde in kas diende te hebben. Na de crisis is het wellicht aangescherpt. Daarnaas speculeren banken natuurlijk ook met je geld op de valutamarkt etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ohja, dat is waar ook, de valutamarkt!
de hoogste rente geef de sns bank,ga daar maar heen

de rekening heet internetsparen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld wordt als onderpand gebruikt voor een twaalfvoudige lening bij de centrale bank. Dit geld dat dus uit het niets wordt gecreëerd, wordt vervolgens uitgeleend tegen een hoger percentage dan dat de bank moet betalen aan de centrale bank en hier zit dus de winst voor de bank. Wanneer dit geld wordt uitgeleend aan een andere bank (wat in de praktijk jammer genoeg vaak gebeurd) kan deze bank weer hetzelfde grapje uithalen en zo komt er steeds meer geld in omloop. Omdat de centrale banken geen goud meer in de kluis hoeft te hebben om al het gecreëerde geld te dekken, kunnen de banken op deze manier dus geld uit het niets creeren.

Dit is ook de werkelijke reden van de huidige crisis.

Het geld dat uit het niets gecreëerd wordt is dus een schuldpapier in plaats van een waardepapier. Centrale banken creëren geld in opdracht van de overheid en daarom stijgt de staatschuld wanneer er geld wordt gecreëerd. Dit hebben we gezien toen onze overheid de banken heeft geholpen door er veel geld in te pompen.

Nu gaan de belastingen omhoog want wij burgers mogen met zijn allen gaan zorgen voor het terugdringen van deze staatsschuld door het betalen van belasting.

Dit verhaal zal voor velen die dit lezen nieuw zijn en heb bij de bronvermelding een link geplaatst van een 1,5 uur durende film waar precies uitgelegd wordt hoe het hierboven beschreven fractioneel reserve bankieren nu precies in zijn werk gaat. Een echte aanrader voor iedereen die niet weet wat de banken voor een vies spelletje spelen!