Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil mijn dochter een lening voor aankoop huis geven;moet dat via de notaris of is een schriftelijke overeenkomst met haar voldoende

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
791
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat ook gedaan bij mijn zoon geen probleem, er kan het ook aftrekken van de belasting.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een schriftelijke overeenkomst tussen partijen, door de wet een onderhandse akte genoemd, is voldoende voor een rechtsgeldige lening. Niet iedereen kan een dergelijke overeenkomst opstellen. Je moet wel juridisch inzicht hebben om de gevolgen van de opgenomen voorwaarden, bijvoorbeeld over de terugbetaling, en de niet opgenomen voorwaarden te kunnen doorzien. Als je dat inzicht wel hebt, kun je misschien op internet wel een model vinden, bijvoorbeeld bij de consumentenbond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de aftrekbaarheid van de rente maakt het niet uit of je een onderhandse akte hebt opgesteld of een authentieke akte (notaris).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou het altijd via de notaris doen je kunt nooit in de toekomst kijken of de relatie met je dochter altijd goed blijft

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt ook borg staan voor een lening bij de bank
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussenkomst van een notaris kan een hoop ellende voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan en mag wel zonder de notaris, maar heb je dan rekening gehouden met alle consequenties, en de voordeligste uitleenvorm voor jullie beiden te pakken? Je kunt jezelf beter heel goed laten voorlichten en een officieel stuk bij de notaris laten opmaken. Dat kost nu wat, maar bespaart je later een hoop gedoe. Je weet bovendien dat je het wettelijk legaal geregeld hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe mag je het best zonder notaris doen, maar ik raad dat ten zeerste af om twee redenen:

1) Een notaris is gewend zulke overeenkomsten te maken en houdt altijd rekening met zaken waar mensen zoals jij en ik niet aan denken. De overeenkomst is daardoor waterdicht en er kunnen dus geen onverwachte zaken gaan spelen als er dingen niet lopen zoals verwacht.
2) Als je de overeenkomst door een notaris laat opstellen kan je er ook een hypothecaire zekerheid aan vast laten zetten. Mocht er iets fout gaan is jullie geld in ieder geval gedekt door de waarde van het huis. Wel is van belang dat dan de bank toestemming geeft daarvoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding