Hoe werkt een 5 wekelijkse uitbetaling als men altijd 4 weken hanteert? Normaal wordt er 80 uur (20uurcontrt.) afgetrokken van mijn uren nu 100?

Hallo, ik had een vraagje.
Ik heb een vast 20 met uitloop 40 uren contract.
Nu werk ik gemiddeld wel 36 uur.
Echter betaald mijn werkgever per 4 weken uit.
Ik tel dan dus mijn totale uren op en trek daar 80 uur van af (mijn contract uren) de rest is meeruren en krijg ik zo uitbetaald. Echter rekent mijn werkgever ook soms een 5 weken uitbetaling. Dan worden mijn totaal gewerkte uren opgeteld en worden er 100 uur vanaf getrokken. Maar dan klopt het toch niet meer met mijn uurloon?
Weet iemand hoe dit zit? Veel dank!

Toegevoegd na 1 uur:
Wat ik me afvraag is dat ik dus per 4 weken 1000,- namens mijn 20-uur contract ontvang. Echter bij een 5 weken betaling krijg ik ook alleen die 1000,- dat klopt toch niet? Meeruren reken ik even niet mee.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ik zie niet in waarom het dan niet meer klopt.

Als een normale werkweek 40 uur is en je hebt een 20 uren contract dan zijn 5 weken (20 x 5) = 100 contracturen. Zou je dan iedere week 36 uur werken, dan heb je in 5 weken gewerkt (36 * 5) = 180 uur. Het verschil (180 -/- 100), of wel 80 uur, zijn dan de meeruren.

Bij een deeltijdbaan geldt normaal gesproken dat alleen de uren die extra zijn gewerkt boven de uren van een normale werkweek als overuren worden vergoed (als er een overurenregeling is). De andere uren die week zijn uren tegen normale vergoeding.

Het 'standaard' brutouurloon verandert niet door meer uur in een week te werken. Hoogstens komt er een overwerktoeslag op als je meer uren werkt dan de normale werktijd in het bedrijf (kennelijk 40 uur hier) maar dat doe je niet als je 36 uur/week werkt.
Computoon