Wat is de duur van een WW-uitkering als je voor de 2e keer in korte tijd werkloos raakt?

in januari 2012 ben ik werkloos geraakt en heb ik ww aangevraagd. ik had recht op 14 maanden ww. in juni 2012 kreeg ik weer een baan, waarna ik in maart 2013 weer werkloos ben geraakt en weer een ww-uitkering heb aangevraagd. De 1e keer had ik recht op 14 maanden. Daar heb ik 6 maanden van verbruikt (werkloos van januari 2012 tot juni 2012). Nu heb ik dus voor de 2e keer ww aangevraagd en heb ik blijkbaar weer recht op 14 maanden (ongeveer). Ik had gedacht dat ze mij die 6 maanden die ik de 1e keer heb verbruikt wel in mindering zouden brengen, maar dat is dus niet zo? Elke keer dat je werkloos raakt wordt weer naar je gehele arbeidsverleden gekeken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pechvogel

Antwoorden (1)

In principe wordt voor de WW iedere keer opnieuw weer het arbeidsverleden bekeken. Er is niet een soort 'verbruik' van een WW-uitkering.

Daar is een uitzondering op ('herleving van de uitkering') maar die is niet op jou van toepassing. Die uitzondering is deze: "als u binnen 26 weken opnieuw werkloos raakt, loopt de oude WW-uitkering verder. Dit heet herleving van de uitkering. Het oude uitkeringsbedrag blijft dan gelden, ook als u in de tussentijd tegen een lager salaris heeft gewerkt. De herleving van de uitkering geldt alleen voor de WW-duur die u nog te goed had. Heeft u langer dan 26 weken gewerkt? Dan moet u een nieuwe uitkering aanvragen. "

Voor de bepaling van het dagloon (het loon waarop de uitkering gebaseerd is) wordt gekeken naar het (gemaximeerde) loon in het jaar vóórdat je werkloos werd. Je bent werkloos geworden in maart 2013 dus voor de bepaling van de nieuwe ww-uitkering wordt gekeken naar het dagloon van 2012. Maar wellicht is de zogeheten dagloongarantie voor jou van toepassing, zie volgende alinea.

Stel dat de baan die je in juni 2012 kreeg een lager salaris had dan de baan waaruit je in januari 2012 werkloos was geworden, dan geldt het volgende:
"Als u een lager betaalde functie aanneemt om werkloosheid te voorkomen, kunt u een dagloongarantie krijgen. Dat betekent dat UWV uw WW-uitkering zal baseren op uw vroegere (en dus hogere) dagloon. Dit voorkomt dat u een lagere WW-uitkering krijgt als u opnieuw werkloos raakt.

De dagloongarantie geldt alleen als u:
* binnen 2 jaar na uw eerste ontslag weer bent gaan werken in een baan met een lager loon;
* binnen 3 jaar na uw eerste ontslag opnieuw werkloos bent geworden."
Computoon