Is het handig om je atheneum-diploma te halen als je tich een hbo opleiding gaat doen? Of kan je dan beter HAVO doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (10)

Een hogere voor opleiding is nooit verkeerd, maar als het er echt om hangt is het goed mogelijk om met een HAVO diploma aan een HBO opleiding te beginnen.

Maar als je de mogelijkheid hebt om een atheneum opleiding te gaan volgen (met potentie die te halen) waarom kijk je dan niet voor een universitaire vervolg opleiding? Van zo goed als alle opleidingen zijn er wel varianten op HBO en universitair niveau. En een hogere opleiding is nooit verkeerd, mocht je graag een HBO opleiding gaan doen vanwege het werk dat je erna kan doen dan kan je dit ook zeker gaan doen na een universitaire opleiding (Mits je natuurlijk niet meer aan loon, etc. gaat vragen)

Het extra jaar dat je nodig hebt voor het atheneum diploma verdien je ook redelijk makkelijk terug door het hogere niveau aan o.a. Wiskunde, engels, etc. wat je HBO opleiding makkelijker maakt.

Ik ben nu wel erg benieuwd welke opleiding (HBO) je wilt gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch wel handig om Atheneum te hebben gedaan, want dan gaat het studeren je gemakkelijker af. Je hebt een bredere basis, en kunt je tijd beter indelen. Onder de studenten die als vooropleiding HAVO hebben gedaan zijn veel meer afvallers. De theorie blijkt voor hen te zwaar, omdat zij meer toepassingsgericht zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Het is wel heel handig. Als atheneum je goed lukt, kun je dat best doen. Heb je echter moeite met vwo, dan is het beter om havo te doen. Je kunt advies vragen aan je leraren wat zij het beste bij je vinden passen. Vwo is, als je het kunt, echt heel handig. Als je het kunt, zou ik het doen.

Je zult er later voordeel van hebben als je op vwo hebt gezeten bij je hbo-opleiding in de vorm van meer algemene kennis en wellicht meer inzicht (afhankelijk van je profiel). Vraag jezelf af: Wat kan ik en wat WIL ik? Het is namelijk ook hartstikke belangrijk om te doen wat je zelf het beste vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja natuurlijk is het handig..je hebt meer mogelijkheden..je bent sowieso te jong om dit soort keuzes te maken dus ga maar voor vwo. ik ben zelf havo gaan doen toen ik vwo kon..heb inmiddels 2 studies afgerond (hbo en uni) maar die 1e studie was overbodig met name door mijn foutieve keus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met atheneum mag je op hbo vaak de eerste 2 jaar in 1 jaar doen! Dat scheelt je weer een jaar op het hbo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar met atheneum ben je een jaar langer bezig als met Havo
Als je het kunt, dan gewoon Atheneum doen.
Want ook al ga je HBO doen, als je er achter komt dat je toch liever een universitaire opleiding zou willen, dan kun je probleemloos overstappen.

En dat ene jaartje extra is eigenlijk alleen maar goed. Je bent een stuk volwassener als je 18 of 19 bent en op kamers gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ECHT dat atheneum diploma halen. behalve alle andere uitstekende redenen die reeds zijn genoemd is er nog deze:

Veel bedrijven proberen iemand "potentie" vast te stellen.
Een HBO medewerker die ook atheneum heeft staat daarbij ECHT hoger op de lat dan een HBO 'er met HAVO daarvoor.

En ik moet eerlijk zeggen, als dat klopt ook wel als allen kandidaten het hoogst mogelijke hebben gedaan, dan heeft (een enkele laatbloeier en uitzondering daargelaten) de VWO kandidaat toch meer opties om door te groeien dus daar wordt echt naar gekeken, OOK tijdens de sollicitatie procedure
13 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld de talen niet op atheneum-nivo aankan maar je wel veel talent hebt bij de technische vakken, kan de havo een goed alternatief zijn om door te stromen naar de (technische) HBO. Maar die route gaat wel minder soepel dan vanuit het atheneum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het mij vraagt kan je het best zo hoog mogelijk je diploma proberen te halen, atheneum dus. Mocht je nog willen veranderen van studie, en je wilt toch een universitaire studie doen, maar je bent maar havo gaan doen, dan ben je de klos. En bovendien staat een atheneumdiploma beter op je cv dan een havodiploma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk, als jij weet wat je wilt worden, en dat is op HBO niveau, en je weet het zeker, dan maakt het niet uit welk middelbaar diploma je hebt. Als je opzoek bent naar een baan na je hbo-niveau opleiding, kijkt men naar je opleiding, extra curriculum activiteiten en vorige banen. Ik moet nog een werkgever tegenkomen die een atheneum diploma boven een havo diploma plaatst als beide mensen dezelfde hbo diploma hebben, het gaat uiteindelijk om hoe jij overkomt tijdens de gesprek. Maar, mocht je nog twijfels hebben over je toekomstdroom, dan is met atheneum wel alle deuren nog voor je open. Succes ermee!