Mag ik echt maar een euro of 47 bijverdienen tot mijn moeders uitkering gekort wordt?

Ik krijg studiefinanciering met de aanvullende beurs en een lening van 150 euro. Dat is 572 euro per maand. Mijn nieuwe opleiding kost echter dik 5000 euro per jaar, wat neer komt op 12 termijnen van 446 euro. Dan blijft er wel belachelijk weinig over, dus ik wil bij gaan verdienen.

Het probleem is dat ik dus al bijna aan die marge van 619 euro zit. Ik zie dat bedrag op allerlei sites terugkomen, maar ik kan er maar geen bron voor vinden. Is het echt zo dat ik maar 619 euro per maand mag ontvangen, en dat al het overige wordt gekort op de uitkering van mijn moeder? Ik ben 21 en mijn moeder werkt niet. Heeft alleen een bijstands uitkering.

Dat zou namelijk betekenen dat ik iets van 173 euro per maand overhoud voor rekeningen, eten, kleding, kostgeld en sparen voor mijn rijbewijs. Zijn hier echt geen andere oplossingen voor? Of kan ik beter gewoon niet gaan studeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waar heb je dan die bedragen gevonden? Je hebt geen bron zeg je, ik neem aan geen officiële bron, want je hebt wel sites gevonden waar een bedrag op genoemd wordt. Kun je een linkje geven van zo'n site? Ik weet niet beter dan dat eventueel de gemeentelijke toeslag kan komen te vervallen voor je moeder (omdat jij kunt meebetalen aan de woonlasten) maar voor zover ik weet is er geen echte grens verder. Wel voor jouw studiefinanciering natuurlijk, maar niet voor de Bijstand. Studiefinanciering van een inwonend kind mag trouwens niet leiden tot korten van de uitkering van een ouder. Eventuele andere inkomsten wel, maar volgens mij gaat dat alleen om de toeslag. Die regels veranderen wel voortdurend en dit soort regels kunnen ook nog verschillen per gemeente, dus ik durf er geen harde uitspraken over te doen. Maar kun je aangeven waar jij je informatie gevonden had?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog even gekeken, maar dat bedrag komt dus ook terug in het antwoord van fisbel. Het exacte bedrag was blijkbaar 618,29, en voor dit jaar is dat 633,44.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Andere optie is zelf het huis uit gaan (bv op kamers in de stad waar je gaat studeren). Dan kun je zonder problemen (tot de grens van de stufi) bij verdienen zonder dat je moeder in de problemen komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaa daar heb ik ook aan zitten denken inderdaad. Maar dat is zo flauw, want ik woon maar een half uurtje fietsen van m'n school vandaan. Maar wat zou dan de grens zijn? Als ik op kamers ga wonen met een uitwonende beurs en alles? Ik neem aan dat ik dan een stuk meer geld over heb toch?

Het beste antwoord

Het WWB-inkomen zelf van moeder wordt niet gekort door uw inkomen uit studiefinanciering (inclusief lening). wel kan haar uitkering lager worden als er een toeslag is. Dat is het geval als het kind meerderjarig is (18 jaar of ouder) en meer inkomen heeft dan € 618,29 netto per maand (jaar 2013). De toeslag zal dan voor een alleenstaande ouder van met 10 tot 20% worden verlaagd.

In de link hieronder (gemeente Westerveld) is deze korting € 132,36 per maand. Als u dus een klein bedrag per maand bijverdient is er financieel nadeel. Als de inkomsten een paar honderd per maand zijn, is er enig voordeel.
Informeert u bij uw gemeente wat precies de bedragen voor 2014 zijn. De korting op de bijstand ouder verschilt van gemeente tot gemeente.

Toegevoegd na 24 minuten:
Waarschijnlijk bedraagt de korting voor uw moeder 10% van het netto minimumloon als u teveel inkomen gaat krijgen.. De korting is dan een bedrag tussen de € 130 en € 135 per maand.
Wat u maximaal aan inkomen / studiefinanciering in 2014 mag krijgen zonder dat uw moeder wordt gekort op haar uitkering zal € € 633,44 zijn (jaar 2014 – zie bron 3 / gemeente Amsterdam)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oooh het is dus een percentage wat zij gekort wordt, en niet het volledige bedrag wat ik verdien boven het limiet van 633,44. Dat scheelt al heel wat.
Bedankt voor de informatie en bronnen!