Bij het openen van een spaarrekening in welk land zou ik de hoogste rente kunnen krijgen?

Ik veracht binnenkort een bedragje binnen te krijgen waardoor ik eind van het jaar boven de spaar vrijstelling uit kom.

Nu weet ik dat de belasting alles boven die vrijstelling belast op basis van 4% rente die je van de bank zou krijgen.
Nu is 4% al heel veel jaren niet meer te krijgen bij banken in Nederland, waardoor teveel sparen relatief gezien meer zal gaan kosten dan opleveren.

Nu ben ik eens aan het inventariseren of ik het niet bij een buitenlandse bank zal kunnen plaatsen. Ik weet dat ik dan niet bij een bank in de EU zal moeten zijn, maar een bank in Zwitserland, Noorwegen of misschien zelfs wel Australie zal een optie kunnen zijn.

(en ja, ik weet dat ik dan ook risico loop in verband met koerswisselingen van de Euro tegenover de geldende valuta in dat land, maar dat neem ik voor lief).

Ik vraag me af of er ergens een site is waar je de rentetarieven van buitenlandse banken kunt vergelijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
SimonV
9 jaar geleden
Hier vind je een overzicht: http://www.spaarrentesvergelijken.net/sparen-2/spaarrentes-vergelijken-europa-en-wereldwijd/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Norbert: Die plannen van spreiding had ik al.
Daarnaast wil ik ook eerst kijken in hoeverre de bank in kwestie valt onder het garantiestelstel van de DNB. @SimonV: mooie link. Waarom plaats je dat niet als antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Euh, banken die niet in Nederland gevestigd zijn (als volwaardige bank) vallen niet binnen het garantiestelsel van de DNB. Het garantiestelsel wordt namelijk niet betaald door de overheid zoals velen denken, maar de banken die overblijven. De DNB schiet het bedrag voor. Bij de IceSave problemen schoot de Nederlandse overheid dat slechts voor zodat particulieren niet in de problemen zouden komen. Er zijn banken die een nevenvestiging in Nederland hebben, maar die vallen niet altijd onder het Nederlandse stelsel, maar dat van een ander EU land. Qua veiligheid, zeker als je het niet kan missen, het toch binnen de EU houden (het kan wel een EU vestiging van een niet-EU bank zijn) of ergens waarvan je zeker bent dat je je geld terug zult krijgen (stabiele landen, gezonde economie (heel lastig te beoordelen voor de leek), geen conflicten, betrouwbare regeringen en etc.). Spreiding kan sowieso nooit kwaad. Daarnaast is het maar de vraag hoeveel risico je wilt lopen voor je een klein procentpuntje meer (want wereldwijd is de rente die je niet krijgt alles behalve top).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@aaabc123 crap, je hebt gelijk... De Icesave ellende heeft me even op het verkeerde been gezet.
Cryofiel
9 jaar geleden
@C4th, als het om een redelijjk bedrag gaat, en je hebt dat bedrag de komende tien jaar niet nodig... wat let je om het te gaan beleggen? Niet in individuele aandelen, want dat moet je maar net liggen. Wel in bijvoorbeeld een index tracker. Je zou bijvoorbeeld met de helft van het geld een index tracker kunnen kopen waarvan de waarde een weerspiegeling is van de waardes van de 60 (of 300, net welke tracker je kiest) grootste bedrijven in Europa. Met de andere helft koop je een index tracker waarvan de waarde bijvoorbeeld een weerspiegeling is van de stand van de Dow Jones. Na de aankoop vergeet je beide index trackers gedurende tien jaar. Daarna laat je je blij verrassen door een gemiddeld rendement van 7% per jaar. Zou dit iets voor jou zijn, of heb je hier een gevoelsmatige afkeer van?
SimonV
9 jaar geleden
Heel simpel is het niet een buitenlandse spaarrekening te openen.
Als ik wat mogelijke buitenlandse banken check, is een veelgevraagde algemene voorwaarde dat je inwoner van het land bent.
Daarnaast moet je er vaak belasting over de rente betalen. Dan betaal je dus twee keer belasting over je vermogen. Op spaarrekeningen in Brazilië, Zuid-Afrika, Pakistan, Nieuw-Zeeland en India ontvang je rentes tussen de 4,5% en 7,7%. Met inflatiepercentages tussen de 4,5% en 14%.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat je belasting moet betalen is niet erg. Ik neem aan dat je deze buitenlandse rekening keurig meldt bij de Belastingdienst. Dat betekent dat je de betaalde belasting (soms Bronheffing genoemd) ook mag melden. Die wordt dan weer afgetrokken van de belasting die je in Nederland betaalt. Netto maakt het dus niet uit, omdat de in het buitenland betaalde belasting wordt gecompenseerd door onze eigen belasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo dat beleggen, daar moet ik me toch maar eens in verdiepen. Heb Beleggen voor dummies aangeschaft, ik ben benieuwd. Wat betreft je laatste reactie: Dank! Dat klinkt al weer beter.
Ja, uiteraard ga ik de belasting wel opgeven dat ik elders een rekening heb, de boetes voor zwartspaarders schijnen ook niet mals te zijn :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is het geld bewaren in een andere valuta eigenlijk ook een vorm van beleggen. Zou er niet al te lichtvaardig over denken. Valuta beleggen is voor velen lastiger dan beleggen in bedrijven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik neem aan dat het om een ontslagvergoeding gaat. Vroeger waren daar allerlei regelingen voor waarmee je het belastinggunstig weg kon zetten. Ik weet dat er intussen flink is gesnoeid in dergelijke mogelijkheden. Heb je al geïnformeerd of er misschien toch nog belastingluwe mogelijkheden zijn overgebleven?

Het beste antwoord

In Bulgarije krijg je ook nog wel een aardige rente en het is wel een EU land. Ik heb er zelf een bescheiden bedrag weggezet tegen 6%. Die 6% zie ik nu online even niet terug maar wel nog 4 tot 4,5%.