mag mjin werkgever eisen dat ik elke werkdag op mijn werk verschijn terwijl ik tijdenlijk geblesseerd ben en afhankelijk van vervoer door anderen?

Ik ben herstellende van een zware blessure (enkelbanden gescheurd) en loop met twee krukken, kan nog niet autorijden noch fietsen. Ik zorg ervoor dat ik twee van de vier werkdagen per week met een collega meerijd en op mijn werkplek ben. De beide andere dagen heb ik geen vervoer en werk ik van thuis uit. (dit was twee weken geleden een mondelinge afspraak met mijn leidinggevende. ) Mag mijn werkgever mij nu verplichten om op die beide andere dagen voor eigen kosten een taxi te nemen om op mijn werk te verschijnen? (mijn werk lijdt er niet onder, ik kan thuis gewoon inloggen, bellen met collega's etc.)
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dat mag hij eisen (tenzij je medisch/pscychisch te ziek zou zijn om te kunnen komen.) Je loon wordt tenslotte ook doorbetaald.

Dat je extra kosten moet maken omdat je niet iedere dag met een collega mee kunt rijden, is niet het probleem van de werkgever. Het zou wel aardig zijn, als hij een vergoeding zou geven voor de extra kosten maar een reiskostenvergoeding is niet verplicht (tenzij dit in cao, personeelshandboek of arbeidsovereenkomst staat.)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, je bent niet zo ziek dat je niet kunt werken, dus moet je werken voor je geld. Je werkgever bepaald waar je werkt, jij hoe je daar komt. Misschien zijn er goedkopere opties dan een taxi? Denk aan het openbaar vervoer, buurtbus, buurman/vrouw die je graag tegen een kleine vergoeding heen en weer rijdt. Denk in oplossingen, niet in obstakels. Beterschap met je enkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of regiotaxi, en inderdaad OV. Ik begrijp dat dat bedreigend klinkt als je weinig met het OV reist en je nu ook nog geblesseerd bent, maar bedenk dat ook mensen met permanente handicaps (krukken, rolstoel, rollator, blind of slechtziend, oud en slecht ter been) elke dag met het OV reizen. Vraag je af wat jij nodig hebt om met het OV te kunnen reizen (zekerheid op een zitplaats, een krukje of zitstok zodat je onderweg naar de halte even kunt rusten? Betere ergonomische handgrepen op je krukken zodat je handen minder pijn doen?) en kijk hoe je dat kunt regelen. En, als het je linkervoet is: kijk of je ergens een automaat kunt huren. Vraag wel nadrukkelijk na bij de verzekering hoe ze hiermee omgaan: je bent geblesseerd. Meestal is het OK, dit is ook één van de redenen dat verhuurbedrijven altijd snel van hun automaten af zijn: mensen die hun linkervoet/been boetseren en toch naar hun werk moeten ;-). Met je rechtervoet is het lastiger natuurlijk. Maar als je een oplossing vindt die je toch nog wel duur vindt, kun je altijd je baas voorstellen elk de helft te betalen. Misschien waardeert hij je initiatief en wil hij best wat bijdragen om jou op je werk te kunnen krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wordt dit soort taxi-vervoer niet vergoed door je ziektenkostenverzekering ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk wel, als dat zo is, betaal je wel je eigen risico en bij mijn zorgverzekering komt er nog een flink bedrag bovenop, voor heen en weer naar het ziekenhuis betaal ik (geloof ik) 180 euro bovenop mijn eigen risico, maar dan mag ik wel zo vaak als ik wil naar dat ziekenhuis dit jaar. Het gaat bij mij wel om een handicap, maar het is het informeren waard bij je zorgverzekering (tenzij je dicht bij je werk woont, dan is de gewone taxi waarschijnlijk voordeliger). Je kunt ook proberen met het taxibedrijf of de chauffeur een prijsafspraak te maken. Misschien is het ook mogelijk achterop de scooter met iemand mee te gaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, de zorgverzekeraar vergoedt geen vervoer van en naar het werk. Alleen naar het ziekenhuis (de meeste zorgverzekeraars zelfs alleen naar medisch specialisten, een enkeling vergoedt vervoer naar alle zorgverleners waarvan de zorg geheel of gedeeltelijk onder de verzekering valt, dus dan vallen ook huisarts en fysiotherapeut er onder, maar dat zijn al uitzonderingen) en dan op hele strikte indicatie. Tegenwoordig is dat vanuit het basispakket alleen nog maar als je voor chemo of bestraling gaat, bij nierdialyse, voor visueel gehandicapten die niet zonder begeleiding kunnen reizen en voor mensen die volledig rolstoelafhankelijk zijn. Woon-werkverkeer valt op geen enkele manier onder de ziektekostenverzekering. De enige vergoeding kun je mogelijk krijgen van je werkgever, of bij een langdurige handicap van het UWV. Daarnaast is het zo dat je mogelijk kosten kunt aftrekken bij de inkomstenbelasting als je kunt aantonen dat je ze hebt gemaakt vanwege je ziekte of handicap en dat je daardoor aanzienlijk meer kosten hebt gehad aan vervoer in vergelijking met een 'gezond' iemand.