Hoe bereken ik op een factuur benzinekosten en parkeerkosten door naar de opdrachtgever?

Ik moet voor een cateringklus 2 dagen van Hoorn naar Amsterdam en parkeren in het centrum. Ik rij met een geleende auto. Hoe zet ik de kosten op de factuur? En doe ik dat in- of exclusief btw?
is de 0,19 % per km in- of exclusief btw? Laat ik het de opdrachtgever in- of exclusief btw betalen?
Parkeren kost €16,- per dag (voor een paar uur parkeren), dus ik ben totaal €32,- kwijt aan parkeren. Ik weet dat daar 19% btw bij in zit? Voor deze ook de vraag, laat ik dit de opdrachtgever inc. of excl. BTW betalen?

Ik heb het nu zo op de factuur staan:
benzinekosten: 2x 96 km x €0,19= €36,48
Parkeerkosten 2 x €16,-= €32,- totaal: €68,48

Maar ik heb geen idee hoe het nou zit met het wel of niet doorberekenen van BTW.
Heb al gegoogled en ook op deze site gekeken, maar kom er niet uit. Overal staat weer wat anders en nu vind ik het alleen nog maar onduidelijker

Plus extra vraag: Als ik de bon van het tanken bewaar, kan ik daar dan ook nog btw van terug vragen?

De opdracht vind in Nederland plaats, maar de opdrachtgever betaald vanuit de U.K.

Ik ben vanzelfsprekend ondernemer en dus BTW-plichtig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ondernemen voor jou niks is...deze vraag heb je vanmiddag ook al gesteld..je laat de opdrachtgever inclusief btw betalen...

Antwoorden (3)

Ha, die Happyherbie;

Welke bedragen je wel of niet bij je opdrachtgever in rekening brengt hangt af van eventuele afspraken die je hebt gemaakt en van je eigen zakelijkheid. Maar in alle gevallen bereken je BTW over deze onkosten, want ze maken deel uit van het bedrag dat je factureert. BTW over de gemaakte onkosten kun je ook gewoon terug vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het netto bedrag dat je de opdrachtgever in rekening brengt moet je de BTW bijtellen. De opdrachtgever, of Nederlander of niet, moet jou dat bedrag betalen. Deze BTW moet je afdragen maar daar staat tegenover dat je de BTW die jij bij je inkoop betaald hebt van de belasting terug kan vragen of kan verrekenen met hetgeen je betalen moet. Breng je iemand € 0,19 in rekening voor de kilometers dan moet je daar 19% aan BTW bij in rekening brengen, de BTW die je betaalt over je brandstof kun je terug vragen. Ik ga er dan van uit dat je de brandstof zelf betaalt. Leen je de auto waar je mee gaat rijden van en buurman of familielid die geen ondernemer is en je brengt bijvoorbeeld voor de auto op zich ook nog eens € 0,25 per kilometer in rekening dan moet je daar ook 19% BTW over bij berekenen. Deze BTW moet je wel afdragen maar kan je niet terugvragen van de belasting. Als je een auto van een andere ondernemer huurt ligt het weer anders want die zal je ook een rekening met BTW sturen en die BTW kan je dan wel weer terugkrijgen. Algemene regel: Over je omzet breng je BTW in rekening en over je inkoop vraag je BTW terug. Wel kan het zo zijn dat je door levering aan een ondernemer in een EU land met intracommunautaire levering te maken hebt. In dat geval moet je het BTW-nummer van de opdrachtgever hebben en kan hij kopen zonder dat je hem BTW in rekening hoeft te brengen. Hij moet dan in zijn eigen land aangifte van deze inkoop doen en jij kan nog steeds de door jou betaalde BTW in aftrek brengen. Vraag het vooral nog even na bij de belastingdienst, ze bijten je echt niet maar gesjoemel met de BTW zijn ze behoorlijk allergisch voor. Ik zou er overigens voor bedanken voor € 0,19 met een auto te gaan rijden tenzij de opdracht verder met goudgeld betaald wordt, maar dat even terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij berekent bepaal je zelf.
Natuurlijk in overleg met je opdrachtgever.
Hebben jullie al wat afgesproken?

Eigenlijk zijn er twee opties:

-een totaalbedrag. Bijvoorbeeld 500,- exclusief (als alles op 19% gaat dan dus 500*1.19=595,-)

-een uurbedrag +onkosten (+materiaal)
*benzinekosten: ik zou 0.35 exclusief per/km nemen.
Behalve benzine, mag je ook andere kosten doorberekenen zoals wegenbelasting/onderhoud/afschrijving. Die 0.19 is een bedrag wat je belastingvrij aan jezelf mag betalen als de auto op prive staat. Dit bedrag is al heel lang hetzelfde en zou nodig eens omhoog moeten.
*parkeer kosten: neem de kosten die je betaald. Als dat op straat is zijn die kosten zonder btw, echter als je ze op de rekening zet worden ze met btw.
dus 32,- op de rekening exclusief btw zetten. (dat zou dan 32*1.19=38.08 worden)

Ik werkt ook wel eens in Amsterdam (ongeveer dezelfde afstand)
Kilometerkosten bereken ik niet door,
parkeerkosten op de manier zoals ik het hierboven beschrijf. (maar dat is maar net zoals je het afspreekt)