Hoe weet je of je in payrolling contract stap in het onderwijs?

Ik heb een baan aangeboden gekregen bij een toeristische hogeschool maar ze hebben geen CAO en ze zeggen dat ze ook niet aan pensioenopbouw doen. Als je vraag of ze sociale premies afdragen blijven ze enorm vaag.
Ik krijg alleen betaald voor de lessen die ik geef en dus niet voor voorbereiding etcetera. Ook hebben ze geen afdeling salarisadministratie. En een deel van mijn salaris zou ik pas in 2015 krijgen. Als ik ziek zou worden gelden er wachtdagen die pas gaan tellen op de dagen dat ik les zou geven.

Hoe weet ik of ik in een payrolling bedrijf stap bij deze groen blauwe particuliere onderwijs instelling?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat zie je direct. Een payrolling bedrijf heeft immers alle werknemers in dienst en is een soort uitzendbureau met voor het eigen personeel. Bij een payrol bedrijf zijn de werknemers in dienst van het payrolling bedrijf, zo loopt de werkgever geen risico's als je bijv. ziek wordt (die zijn immers voor het payrolling bedrijf). Aan de andere kant heeft de werkgever wel hetzelfde personeel en is die verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Maar nogmaals, je kan niet per ongeluk bij een payrolling bedrijf in dienst komen. Het staat in je contract. Sociale premies is het payrolling bedrijf dan verplicht af te dragen (als ik het goed heb), want het payrolling bedrijf is je werkgever. Maar uit je vraag wordt niet duidelijk of je uberhaupt werknemer wordt of freelancer, aangezien je per les betaalt krijgt. In dit geval ligt de afdracht van premies echt anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Volgens mij is payrolling geen werkgever maar een loonuitbetaler. je bent in dienst van de opdrachtgever maar je word door de payroller uitbetaald
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat klopt niet PoppeSchuitem. Dat is enkel het geval als de salarisadministratie is uitbesteed. Payrolling wordt als constructie bewust gebruikt om mensen niet zelf in dienst te hebben. Formeel gezien werken die werknemers voor het payrol bedrijf en niet voor de werkgever, hierdoor zijn de risico's voor het payrol bedrijf. De werkgever betaalt het payrolbedrijf een fee daarvoor. Zie wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Payrolling