Mag je onder bewindvoering investeren in cryptocoins?

Ik vroeg me af of dit mag.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Wat is bewindvoering?

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind

Bewind is een maatregel om iemand te beschermen die niet goed voor zijn geldzaken en zijn bezit kan zorgen. De persoon van wie het bezit onder bewind staat, heet de betrokkene. De betrokkene mag bijvoorbeeld niet alleen beslissen over zijn geld, auto en woning.

Soorten bewindvoering
Volledig bewind: Alles wat de betrokkene bezit staat onder bewind.
Beperkt bewind: Een deel van het bezit staat onder bewind, bijvoorbeeld alleen het spaargeld of de woning.
Tijdelijk bewind: Bewind over een afgesproken periode.
Afwezigheidsbewind: Bewind als de betrokkene is verdwenen (vermist) of is vertrokken zonder orde op zaken te stellen.
Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) krijgt de persoon met schulden ook een bewindvoerder. Dit is echter iets anders dan bewind.

In basis komt het er dus op neer dat iemand geheel of gedeeltelijk de geldzaken beheert omdat de betrokkene dit niet (goed) zelf kan. Investeringen doen lijkt me dan niet het handigste...

Maar de vraag is of het mag.
In principe mag het, mits de bewindvoerder het hier mee eens is. Ik acht de kans hierop echter klein.
Als je een gedeeltelijke bewindvoering hebt, zijn er gedeeltes waar je zelf over kan en mag beschikken. In principe zou het dan kunnen. Ik acht het nog steeds niet verstandig want er is nog steeds een reden dat er (gedeetelijk) bewind is. De betrokkene is niet goed met geldzaken en investeringen doen (dus speculeren / gokken met geld) is dan gewoon zéér onverstandig.

Als je in de schuldsanering zit, mag het uiteraard niet. Het geld wat je hebt, gebruik je voor het betalen van je schulden, niet om te gaan speculeren...
3 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Als je bezig gaat met cryptovaluta, dan in elk geval nooit meer dan 10 procent van wat je tot jouw beschikking hebt. Want het is risicovol..