Hoe werkt een lening in de privesfeer, dus niet bij een bank?

Jaren geleden heb ik prive geld van iemand geleend. Ik betaal al heel lang af, dus dat lukt gelukkig goed. Maar het restantbedrag wordt nu opeens in een keer opgevraagd, omdat ze het zelf nodig hebben, wat ik snap, maar ik kan het nooit terug betalen op de manier die ze nu opeens vragen.
Ik heb al een tussenvoorstel gedaan waarbij ik het aflossingsbedrag iets heb kunnen verhogen, maar daar reageren ze niet positief op.
We hebben een afspraak op papier dat ze mij het bedrag hebben uitgeleend en dat ik ze dat terug zal betalen, geen verdere afspraken.
Ik vind deze ontwikkeling natuurlijk heel verdrietig, maar voel me ook opgelaten. Kunnen zij ook juridische stappen ondernemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1. Dit is dus net de rede dat ik geen geld leen van bekenden...

Het beste antwoord

als jij al jarenlang een bepaalde wijze van afbetaling hebt, dan geven de mensen die jou geld hebben geleend daarmee aan het eens te zijn met jouw tempo van betalen, anders hadden ze allang aan de bel getrokken.
nu willen ze ineens een opzegging van wat je inmiddels als een stilzwijgende overeenkomst kan zien.
ik denk dat ze juridisch geen poot hebben om op te staan, maar vervelend is het wel.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is heel verstandig geweest om het op papier te zetten alleen mis ik de afspraak op welk termijn ze het terug zouden krijgen.
Je zou der samen uit moeten komen lijkt mij de beste oplossing.

Toegevoegd na 2 minuten:
voor informaitie kun je naar dit forum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als in het contract staat dat op enig moment het geldbedrag ineens opeisbaar is, kunnen ze dat van je eisen. Tenzij je je niet aan bepaalde betalingsafspraken hebt gehouden; dan hebben zij het recht om het geld ineens terug te eisen. Ze moeten dat dan wel kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je een schriftelijke overeenkomst getekend en die is bindend. Tenminste als jullie van beid kanten getekend hebben.
Als dat zo is dan laat het toch maar even op z'n beloop .
Je hebt een verhoging aangeboden en als ze hiermee niet akkoord gaan dan moeten ze maar een stap ondernemen.
Er zijn altijd juridische loketten waar je informatie kunt opvragen.