Medeplichtig aan bankfraude, wat nu?

Wat mij een paar dagen geleden overkwam, ik liep met een vriend in het centrum toen we een kerel tegen kwamen die vroeg als een van ons Rabobank heeft. Ik heb dat, dus ik zei dat ik het heb. Hij vroeg dus aan mij als hij op m'n rekening geld kon storten omdat hij zelf ABN heeft en dan 1-2 werkdagen moest wachten. Eerste instantie zei ik dus nee, maar voor de moeite bood hij 50 euro aan voor de moeite. Toen bedacht ik me, 50 euro even snel verdienen.. Domste wat ik ooit heb gedaan. Dus had hij dat geld overgemaakt en ik eraf gehaald en ik gewoon 50 euro. De volgende dag kon ik niet meer pinnen dus ik ging naar de bank om te vragen hoe het zat. Daar werd verteld dat het fraudegeld was van die kerel. Dus nu moet ik afwachten op een telefoontje van hun. Daarna heb ik de consequenties gelezen wat er dan met me gebeurd.. En dat is niet best + ben minderjarig.

Het is heel dom, dat weet ik. Maar weet iemand wat ik nog verder kan doen..?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er nu gebeurd met dat geld dat hij op jouw rekening heeft gestort? Dat heeft hij erop gestort zeg je, en jij hebt het eraf gehaald. En toen? Ik neem aan dat je dat weer ergens moest afgeven, of ergens naartoe moest storten of zo? Verder: maak je niet al te druk en wees inderdaad eerlijk. Ja, dit is dom en naïef, dat klopt. Maar jij bent nog een kind (voor de wet in elk geval) en je bent slachtoffer geworden van iemand die er zijn vak van heeft gemaakt om andere mensen erin te luizen. Dit soort mensen bestaan omdat er heel veel mensen zijn die net zo dom en naïef zijn. Een schrale troost misschien, maar reken het jezelf niet al te hard aan. Mensen die werken met babbeltrucs proberen vaak in te spelen op de behulpzaamheid van hun medemens, dat is ook zo gemeen. Het is moeilijk "nee" zeggen tegen iemand die jou de indruk geeft jou om hulp te vragen. Jij zult in elk geval geen tweede keer in zo'n truc trappen, dat is zeker.
paulus811
9 jaar geleden
Goed advies hierboven om eerlijk te blijven. Bij de bank werken ook gewoon mensen en die zullen het niet handig van je vinden, maar begrijpen ook dat je kunt zwichten voor makkelijk geld als minderjarige.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik begrijp het ook niet helemaal. wat heeft edze man met bankrekening gedaan?? Verder; mensen die je geld betalen om geld te storten, dat is eigenlijk altijd verdacht. Je gaat moeite krijgen om de politie etc ervan te overtuigen dat je hier bent ingetrapt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De link hierboven gaat er over als je slachtoffer bent. VS in deze is geen slachtoffer maar dader van een misdrijf. Niet meer en niet minder (helaas).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.pasopjepas.nl/index.php?p=930609 Deze link gaat over wat AlfredDokus heeft gedaan. Met name het stukje "100% pakkans & gevolgen" moet hij goed lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, sowieso ben ik gewoon eerlijk. Volgende week krijg ik te horen hoe en wat.. Bedankt voor de reacties.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat een rare link: http://www.pasopjepas.nl/index.php?p=930609
En wat een belachelijk verhaal. Ze hebben het over "het gestolen geld" welk gestolen geld? En wie leent nu zijn pas uit? Dat doe je toch niet. Ik ga er van uit dat AlfredDokus dat ook niet gedaan heeft. Maar zelf het geld heeft opgenomen uit de automaat en toen heeft afgegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gestolen geld, beter te noemen van fraude, drugshandel, oplichting, beroving of diefstal (etc) afkomstig geld. Maar dat bekt niet zo lekker richting jongeren ;-) Je zou ze eens de kost moeten geven, alle mensen die het wel hebben gedaan. Je kunt er een weeshuis mee vullen... Overigens is wat de VS heeft gedaan (pas niet uitlenen maar zelf opnemen) net zo strafbaar. Voor de bank en justitie maakt het niet uit wie uiteindelijk het geld heeft opgenomen. Misschien tillen ze er zelfs nog wel zwaarder aan dat hij zelf die transactie heeft gedaan.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Gilles111 Dat begrijp ik wel die woordspeling, maar in het verhaal van dat meisje word niet duidelijk dat er gestolen geld op haar rekening staat. En waar dit vandaan gekomen moet zijn. Er staat alleen iets over haar salaris.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Blijkbaar voor de site niet interessant om het hele verhaal te vertellen; alleen dat ze gepakt is dus...

Het beste antwoord

Je kunt alleen maar afwachten.

Je hebt je verhaal, vertel dat eerlijk. Jouw vriend kan beamen dat jouw verhaal klopt, dat helpt al.

Werk zoveel mogelijk mee aan het onderzoek. Begin met zo snel mogelijk (dus nu meteen) een zo goed mogelijk signalement van die man op te schrijven. Denk aan alles, dus niet alleen haarkleur en soort neus, maar ook eventuele littekens, kleding, sieraden, en alle andere kenmerken. Plus de richting waaruit hij kwam, de richting waarin hij wegliep, een eventueel opvallend loopje. Als hij op dat moment een telefoontje of een SMSje kreeg (of verstuurde) is dat ook van belang, dat zou extra aanwijzingen kunnen geven, en misschien is hij op die manier te traceren.

Stel zelf zo'n signalement op, zo uitgebreid mogelijk. Vraag jouw vriend hetzelfde te doen. Ook nu. En doe het apart van elkaar, zodat je elkaar niet kunt beïnvloeden. Nu zijn jullie geheugens nog vers, als je wacht tot een ondervraging bij de politie is je geheugen al een stuk minder. Daarbij telt een signalement dat je onafhankelijk van elkaar hebt opgesteld zwaarder dan een signalement dat jullie samen opstellen.

Laat verder gewoon blijken dat je dom (en/of naief) bent geweest, dat je vanuit een soort onnozele onschuld in een oude truc bent getrapt. Wind er geen doekjes omheen, zo is het nu eenmaal, ook al vind je dat nu beschamend (en ook dat laatste mag je best laten merken).

Hoe meewerkender en opener jij en je vriend zijn, hoe minder consequenties er zullen zijn. Best kans dat je er met een donderpreek vanafkomt.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben door anderen mensen achter zijn naam gekomen en dat hij dit soort zaakjes vaker doet en bekend is bij de politie. Maar de bank heeft mij verteld dat ik voor de schade opdraai.. Daar ben ik nog het bangste voor.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hij is pas bekend bij de politie als ook de politie zegt dat hij bekend is bij de politie. Ik bedoel: in zulke gevallen doen al snel een heleboel geruchten de ronde. Ga niet af op geruchten, geloof alleen dingen die van een betrouwbare en controleerbare bron komen. Pas dan weet je of een gerucht enkel een gerucht is, of dat het een waar verhaal is. Het helpt natuurlijk wel als hij inderdaad bekend is. Of, als hij nog niet bekend is, dat in ieder geval zijn identiteit nu bekend is. Dat jij voor de schade zou opdraaien, dat betwijfel ik. Jij hebt je, uit pure naiviteit / onervarenheid, laten ompraten door een crimineel, maar daarbij ben jij te goeder trouw geweest. Om een overdreven voorbeeld te geven: stel dat een terrorist op straat een vijfjarig kind aanspreekt, en vraagt: "Kijk eens, hier is een pakje met een bom erin. Zou jij heel lief willen zijn? Zou je dit pakje daar bij dat politiebureau willen neerzetten? Ik zou het zelf wel willen doen, maar ik ben een beetje bang voor de politie, dus als jij dat pakje daar neerzet, dan vind ik jou heel lief, en de politie ook. Kijk, en dan krijg jij twee lekker lollies!" Is dat kind dan aansprakelijk voor de bomaanslag op het politiebureau? Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in. Ik zal maar moeten afwachten. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in. Ik zal maar moeten afwachten. Nogmaals bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed advies. ik wil nog toevoegen om samen met je ouders juridisch advies in te winnen bij het juridisch loket. Zomaar alles eerlijk vertellen staat gelijk aan een schuldbekentenis, banken zijn niet mild. De bank moet bewijzen dat jij fout bent geweest, alles vertellen maakt het ze wel makkelijk. Een juridisch adviseur kan je vertellen wat je wel en niet moet zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, inderdaad, je ouders zijn nog niet aan bod gekomen in het verhaal. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je bent in elk geval minderjarig, vertelde je. Ook al ben je bijvoorbeeld al 16 of 17 en vind je dat je je ouders hiermee niet moet belasten of schaam je je, bespreek het in elk geval helemaal open en eerlijk met je ouders. Je ouders moeten hier van weten omdat ze -ook juridisch- verantwoordelijk voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben 17, maar ik heb het mijn ouders nog niet verteld.. Over de banken hebben jullie gelijk want die kerel van de Rabo zei meteen tegen me dat ik het waarschijnlijk moet gaan betalen en word afgeschreven bij Rabo zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me af of dat zo'n vaart zal lopen, zeker omdat je minderjarig bent en gewoon in een truc getrapt bent. Maar vertel het wel aan je ouders, je gaat hun hulp nodig hebben hierin en hoe langer je wacht om het te vertellen, hoe moeilijke het wordt. Cryo geeft je hele goede adviezen hier. Ik zou niet proberen te ontkennen wat er gebeurd is: de ban heeft kennelijk al bewijzen van fraude, anders zouden ze niet zo handelen. Je kunt moeilijk een heel verhaal aan elkaar gaan liegen: in de eerste plaats is dat strafbaar, en in de tweede plaats lijkt het me erg moeilijk om een alternatieve verklaring te bedenken voor wat er gebeurd is waarbij je een verhaal ophangt dat beter is dan de waarheid. Jouw verhaal hier is heel eerlijk en geeft volgens mij precies aan wat er gebeurd is: je bent naïef geweest, maar je bent geen crimineel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is dan de schade? Ik begrijp er niets van. Ligt dat aan mij?
Cryofiel
9 jaar geleden
Meestal gebeurt ongeveer het volgende:
1. Crimineel boekt geld van ongedekte creditcard bij bank A over naar rekening bij bank B.
2. Bank A boekt geld meteen over, controle volgt later.
3. Geld staat dus op rekening bij bank B.
4. Crimineel haalt geld snel weg van rekening bij bank B.
5. Bank A controleert creditcard en ziet dat die ongedekt is.
6. Bank A haalt geld terug van rekening bij bank B. Het geld is nu dus één keer op rekening B gestort (in stap 2), en twee keer weggehaald (in stap 4 en in stap 6). De eigenaar van rekening B blijft zitten met de schade.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, niet onbelangrijk: heb je zelf al aangifte gedaan van oplichting?? Dat zou ik als ik jou was zo snel mogelijk doen. Daarmee maak jij jezelf al heel vroeg kenbaar als slachtoffer van een misdrijf. Als je afwacht tot de politie eventueel naar jou toe komt, kan het lijken alsof jij iets te verbergen hebt en hoopte dat het niet uit zou komen zolang je zelf je mond hield.
Cryofiel
9 jaar geleden
Da's een goede toevoeging, Lies12!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de info mensen. Maar de schade is dus sowieso 980 want dat hij heeft zijn 'vriend' gestort naar mij. Als ik dat in de vraag heb vermeld weet ik niet.. Maar telt dat mee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedrag zal inderdaad de schade zijn waar de bank het over heeft. Maar als jij nu aangifte doet van oplichting, een goed signalement hebt van de oplichter, zelfs zijn naam kent én aangezien je een getuige hebt, heb je denk ik een goede kans dat de politie hem kan vinden en dat bij een eventuele rechtszaak hij ook als schuldig wordt aangewezen. Hij moet dan dus de schade betalen. Of de rechter daarnaast jou ook nog iets aanrekent, durf ik zo niet te zeggen.
tinus1969
9 jaar geleden
@Cryofiel en Lies, 'te goeder trouw' heeft in NL maar beperkte waarde. Als je wist of had kunnen weten dat iets raar is, of niet klopt, dan ben je wel degelijk medeverantwoordelijk en medeschuldig. Dit geldt bv voor het kopen van goedkope fietsen op straat - je bent dan al snel schuldig aan heling (koop van gestolen goederen) ook al heeft de verkoper niet gezegd dat hij de fiets eerlijk heeft gevonden.
tinus1969
9 jaar geleden
Correctie: je bent dan al snel schuldig aan heling (koop van gestolen goederen) ook al heeft de verkoper gezegd dat hij de fiets eerlijk heeft gevonden. Verder eens met de recht: meteen opbiechten, bij ouders, politie, bank. Stiekum doen maakt je schuldig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel zo Tinus, maar het gaat hier om een minderjarige die in een oplichterstruc is getrapt. Zoals ik al zei, durf ik niet te zeggen dat VS helemaal niets aangerekend zal worden, maar ik kan me voorstellen dat dit toch anders wordt beoordeeld dan wanneer een 30-jarige hierin trapt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja.. Ik ben zogezegd een 'brave jongen' ik ben nog nooit in aanmerking gekomen met de politie of justitie. Het ergste wat ik gedaan heb is een bal uit de ballenbak van een supermarkt gestolen.. Dit is een hele verandering ineens.
tinus1969
9 jaar geleden
@Lies, dit geldt ook voor een 17-jarige -ook die hoort hersens te hebben . Er is overigens een ander interessant punt. Die 17-jarige VS is namelijk handelingsonbekwaam. Je kunt je dus afvragen of hij deze transactie wel mocht doen, en of de bank deze transactie wel had mogen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Wat is er toegezegd, wat was de reden waarom het geld overgemaakt werd volgens de oplichter, hoe is het geld weer bij hem terecht gekomen? Heb je je pas uit handen gegeven, of heb je zelf het geld naar een andere rekening over moeten maken? Al dat soort dingen moeten toch een beetje kijk geven op de vraag of VS "beter had moeten/kunnen weten", of dat hij echt slachtoffer is. Als je bijvoorbeeld je pinpas inclusief code uit handen hebt gegeven is dat nog een forse graad dommer dan wanneer je zelf het geld hebt overgemaakt naar een andere rekening. In alle gevallen denk ik dat je mazzel hebt dat je minderjarig bent, en dat je de oplichter kunt aanwijzen. Hoe het nu loopt weet ik niet, maar als dat niet zo was geweest, denk ik dat het er veel slechter uit zou zien. Hoe dan ook: vertel het aan je ouders en ga aangifte doen van oplichting. Niet afwachten tot de politie naar jou komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12, helaas is VS geen slachtoffer in deze. Tenminste niet in de ogen van de bank en justitie. Hier is hij medeplichtige in een misdrijf. Daarbij redeneert zowel de bank als justitie waarschijnlijk dat hij, gezien zijn leeftijd, had kunnen weten dat het niet klopte wat deze man voorstelde. Mijn advies is, net als hierboven al is gegeven, zo snel mogelijk vertellen aan je ouders, naar een advocaat/juridisch loket. Wees eerlijk bij de bank; ze weten al wat er is gebeurt. Als je geluk hebt kom je er vanaf met een ernstige waarschuwing van de bank en het betalen van de schade. De bank kan ook je rekening bevriezen (dus dat jij er niets meer mee kunt - wat nu al is gebeurt) en als de schade is aangevuld je rekening opzeggen. Daarmee kom je waarschijnlijk op een zwarte lijst en kun je voorlopig bij geen enkele bank meer een rekening openen. Daarnaast zal justitie nog een appeltje met je willen schillen. Als blijkt dat je eerlijk bent geweest in wat er is gebeurt en de schade bij de bank hebt vergoed heb je kans dat je er af komt met een boete, taakstraf of voorwaardelijke veroordeling. Houdt er in ieder geval ernstig rekening mee dat dit je een strafblad kan opleveren. Dus, vertellen aan je ouders en morgenochtend meteen juridisch advies inwinnen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gilles111 wat een zwartdenker ben jij zeg, als ik VS was zat ik nu al in een hoekje te huilen na jou reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.pasopjepas.nl/index.php?p=930609 Zwartdenker? Realistisch zul je bedoelen... Lees het verhaal in de link hierboven maar eens door...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VS is inderdaad het haasje, als 17 jarige had je wel moeten weten dat het verdacht is als iemand om je pinpas en pincode vraagt. de enige oplossing is liegen; zeg dat je onder bedreiging het pinpas moest afgeven aan deze persoon
Cryofiel
9 jaar geleden
Eh... Volgens mij heeft vraagsteller geschreven dat de ander even snel geld op zijn rekening heeft gestort, en dat hij (vraagsteller) het er ZELF af heeft gehaald. Ofwel (bedragen verzin ik nu even):
1.  Oplichter stort € 800 op rekening van vraagsteller.
2.  Vraagsteller pint zelf € 800 van zijn rekening.
3.  Vraagsteller geeft € 750 contant aan oplichter. Vraagsteller houdt dus zelf € 50 als beloning voor de moeite. Van het afgeven van de pinpas is dus helemaal geen sprake geweest, als ik de vraag goed heb begrepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal het wat duidelijker uitleggen.. 1. Ik ben met een vriend met hem en zijn vriend meegegaan naar de bank. 2. Vervolgens kwam de politie om te controleren. Gecontroleerd, geen probleem. 3. Ik ben gaan pinnen. Van het bedrag (€980) heb ik er €950 afgehaald voor hem. €20 kreeg ik nog los. 4. Hij is gegaan en het was klaar. Heel simpel even vijf tientjes verdiend. Heb geen pinpas of dergelijke gegeven.
tinus1969
9 jaar geleden
Politie in de bank?
Waar kwam die 980 euro vandaan?
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe dan ook, ben je al naar de politie gegaan??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maakt niet uit of hij de pas heeft afgegeven of zelf heeft opgenomen, hij heeft meegewerkt aan de transactie. Enige voordeel dat hij heeft is dat het "maar" €980,- betreft en geen (tien)duizenden euro's. Dat is allicht makkelijker/sneller terug te betalen. Vrees wel dat de straffen (van bank en justitie) er ondanks dat niet minder om zullen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De opname limiet bij de Rabo is bij een RaboPin voor een jongerenrekening normaal gesproken 500 euro per week.
Een beetje crimineel weet dat ook en zal daarom niet het risico willen lopen dat hij het gestorte geld niet op kan nemen Daarom denk ik dat dit niet het hele verhaal is.
Cryofiel
9 jaar geleden
iHave, enkele uitlatingen van vraagsteller deden mij om andere redenen hetzelfde vermoeden. Ergens is iets niet in de haak met dit verhaal. Helaas is dit slechts een gevoel, ik kan het niet hardmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan 1250 pinnen staat er op de rabobank app. Dit is het verhaal, waarom zou ik liegen? En morgen heb ik gesprek bij politie..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alfred heb geen rede om te liegen voor de mensen hier, tenzij hij bang is dat de politie zijn internetactiviteiten kan controleren.
tinus1969
9 jaar geleden
@Nez. 'De wet' gaat er niet van uit, van wat je weet, maar van wat je redelijkerwijs had kunnen weten. Het beste voorbeeld is, nogmaals, heling: Als je op straat een fiets koopt voor een tientje, dan kun je op je klompen aanvoelen dat die fiets gestolen is, zelfs al zegt de verkoper van niet. In zo'n geval ben je strafbaar.

Andere antwoorden (2)

Vertel alles wat er gebeurd is, het feit dat je minderjarig ben en mogelijk niet eerder in aanraking ben geweest met justitie zal je ermee weg komen ( misschien kleine taakstraf van 10 uur?)

Toegevoegd na 3 minuten:
Zorg ervoor dat je een advocaat regelt voor jezelf, als je ouders weinig verdienen kan je voor 140 euro een advocaat regelen die je de hele zaak zal bijstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VS komt er niet mee weg. Banken en justitie zijn niet zo makkelijk als het gaat over dit soort misdrijven. Ook al is het eenmalig en is de medepleger minderjarig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.pasopjepas.nl/index.php?p=930609
Naar mijn mening ben je niet schuldig of medeplichtig.
Als het verhaal is zoals je het hier hebt verteld, en daar ga ik nu dus even van uit.
Ben je inderdaad in een babbeltruck getrapt.

Die €50 die je hebt aangenomen. Jij vertrouwde het niet helemaal en was misschien bang dat je je eigen geld zou verliezen?

Het lijkt mij een geval waarin jij een "doen pleger" bent. In dat geval ben jij niet strafbaar.
"Van doen plegen is sprake als iemand een delict door een ander laat plegen, waarbij die ander zelf niet strafbaar kan zijn en zich ook niet bewust is van het onrechtmatige van zijn daad. Er is meestal sprake van misbruik van gezag, zoals bij een ouder die een kind uit stelen stuurt. Bij doen plegen is de pleger niet strafbaar, maar is de deelnemer volledig strafbaar."

Kijk maar in dit linkje.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/11748-deelname-aan-strafbare-feiten.html
En dan ben je ook nog eens minderjarig.

Geen enkele advocaat die jou voor de schade laat opdraaien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het stuk nog maar eens kritisch lezen en daarbij de rol van de vraagsteller er naast leggen. Uiteraard zal een advocaat het op slachtoffer proberen te gooien en in babbeltruc getrapt. Maar ik ben bang dat een rechter/justitie/bank daar iets anders over denken. Met name het stukje uitlokking moet je nog even goed lezen. Degene die het geld op de rekening heeft gestort is de intellectuele dader, hij heeft de middelen verschaft en VS verleid met een beloning om de strafbare feiten te plegen. VS is vervolgens de materiële dader, hij heeft het geld van de rekening gehaald, afgegeven en een beloning gekregen (en daarmee het frauduleuze geld laten verdwijnen).
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat klopt, maar als blijkt dat VS niet op de hoogte was van het feit dat het strafbaar was, is het geen uitlokking meer, maar doen plegen en dan is VS dus niet strafbaar. Overigens moet ik bekennen dat ik die link van jou. (http://www.pasopjepas.nl/) nog niet gezien had toen ik dit antwoord schreef.