Hoeveel wordt je gekort op je bijstand bij samenwonen?

Ik wil samen gaan wonen met mijn vriend. Nu heeft hij een bijstandsuitkering en ik krijg alleen studiefinanciering. Onze maandelijkse inkomsten zullen bij elkaar op ongeveer: 1650 euro uitkomen.

Naast onze vaste lasten, heb ik het schoolgeld en boekengeld wat ik elk jaar weer moet betalen.

Heeft iemand een vergelijkbare situatie mee gemaakt, of misschien iets van vernomen. Dan hoor ik het graag van u.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Uw gezamenlijk inkomen van € 1600 is hoger dan de bijstandsnorm voor gehuwden. De WWB-uitkering van uw vriend zal bij samenwonen zeker gekort worden door de gemeente. (zie voor de bedragen de bron)

Over uw situatie zijn vorig jaar Kamervragen gesteld door Karabulat (SP)
Googelt u op: bijstandsuitkering + studiefinanciering + partner + kamervragen. (PDF-bestand)

Studiefinanciering w.o. studielening wordt meegeteld in de gemeenschappelijke middelentoets Artikel 15, eerste lid, van de WWB bepaalt dat er geen recht op bijstand bestaat voor zover er een beroep kan worden gedaan op een toereikende en passende voorliggende voorziening. Studiefinanciering, inclusief de mogelijkheid om een rentedragende lening af te sluiten, geldt volgens jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep als een dergelijke voorziening.

Uw partner heeft recht op bijstand voor een alleenstaande. De gemeente dient te bezien in hoeverre zij de inkomsten uit studiefinanciering van u als studerende partner in beschouwing neemt voor de gemeenschappelijke middelentoets. De studiefinanciering wordt slechts in aanmerking genomen voor zover het gezamenlijk inkomen van beide partners (inclusief de bijstandsuitkering van uw partner) meer zou bedragen dan de bijstandsnorm voor gehuwden (artikel 32, derde lid van de WWB)
fisbel