Hoe gaat het in zijn werk als je je pgb laat uitbesteden?

Als ik mijn pgb wil laten beheren door een zorgkantoor, hoe werkt dit?
Ik las al wel dat hun de uren regelen en de betalingen e.d.
Maar ik heb dan zelf een bankrekening met mijn pbg erop. Moet ik hun dan mijn code geven, zodat ze mijn zorgverlener kunnen betalen?
Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doel je op de herinvoering van het trekkingsrecht, waarbij de zorgkantoren het geld gaan beheren voor alle budgethouders, of heb je het over die bemiddelingsbureautjes die soms aanbieden het PGB voor een cliënt te beheren en alle uitbetalingen te regelen (ik dacht dat die inmiddels uitgeroeid waren, maar misschien niet)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel die bureaus die het pgb voor een cliënt beheren. Die bestaan nog steeds.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou ik na moeten zoeken, omdat dat gelukkig wel aan steeds meer regels gebonden is intussen. Ik dacht dat de meeste bureaus er daarom ook mee gestopt waren. Vanwege de strengere regels en verplichtingen, maar ook omdat voor bemiddeling nog maar 259-500 euro (afhankelijk van de hoogte van het PGB) op jaarbasis uit het PGB besteed mag worden, en zo'n bureau het daar niet van kan doen. Maar blijkbaar zijn er dan toch nog die dergelijke diensten aanbieden. De zorgkantoren raden dit wel ten zeerste af, dat weet je? Ik vraag me ook af waarom je zoiets zou willen. Je kiest voor een PGB omdat je zelf de regie wilt houden en een bepaalde vrijheid wilt hebben in besteding. Waarom zou je dat weer uit handen willen geven? Als budgethouder blijf je daarbij wel verantwoordelijk voor elke uitgegeven cent, dus je neemt nogal een groot risico. Ik ga intussen ook in de regelgeving rondom beheer door derden kijken hoor, zodat ik je daadwerkelijk antwoord kan geven. Maar ik vraag me echt af waarom je zoiets zou willen. De meeste bureau's die dit soort diensten aanboden in het verleden, bleken niet bona fide te zijn of hadden soms dan wel goede intenties, maar geen verstand van zaken waardoor de uitvoering helemaal verkeerd ging.
fisbel
9 jaar geleden
Lies, deze reactie wel erg kort door de bocht.
Een PGB beheren is voor velen een kunst op zich. Er moet te allen tijde verantwoording worden afgelegd t.a.v. het budget. Dat gaat nogal eens mis. Niet iedereen opent bijvoorbeeld een nieuwe rekening waarop uitsluitend te ontvangen bedragen PGB gestort worden en uitbetalingen vanuit het PGB plaatsvinden. Het hemd is vaak nader dan de rok, zeker als er moeite is met rondkomen. Er worden schulden (tijdelijk) afgelost vanuit het PGB enzovoort. Hulpen die te laat hun geld kregen of zelfs helemaal niet. Te weinig ingekochte hulp en niet het geld hebben om het niet gebruikte budget terug te betalen enzovoort. Overzicht verliezen omdat allerlei betalingshandelingen op de privérekening door elkaar heen lopen. Ik ben soms wel een paar dagdelen bezig geweest bij mensen de zaak in kaart te brrengen. Zonder succes meestal, want (natuurlijk) ontbreken er rekeningen, bankafschriften. Vaak zijn er excuses zoals: ik voelde me in die periode zo beroerd, alles was me teveel óf ik was een maand in het ziekenhuis. Ik durf wel te stellen dat in de helft van de gevallen van PGB in eigen beheer dit geen succes is (eufemistisch uitgedrukt) Dan liever de SVB (met gratis administratief beheer – onder voorwaarden) of bonafide kantoortjes. Die zijn er echt wel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Beste Tommie, wees alsjeblieft voorzichtig met het uitbesteden van je PGB. Een vriendin van mij heeft heel erge problemen hiermee gehad. Het bedrijf heeft gesjoemeld met het geld en er is geld verdwenen etc etc. Maar de cliënt blijft verantwoordelijk. En als jij niet kan aantonen wat er met het geld gebeurd is. Moet je alles wat je aan PGB hebt ontvangen terugbetalen. Dus niet alleen het "verdwenen" bedrag. Beter ga je zitten met iemand die verstand heeft van geldzaken iemand die je vertrouwd en hou je alles in eigen beheer. Die persoon kan jou dan adviseren maar blijft verder overal van af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fisbel: een aparte PGB-rekening is inmiddels verplicht, dus dat zou geen probleem meer mogen zijn. Daarbij doet inderdaad de SVB de hele salarisadministratie gratis als je dat wilt. Ik heb al jaren een PGB voor verschillende functies, op veel momenten heb ik tussen de 10 en 15 zorgverleners tegelijk. Dat is dus wat intensiever dan veel PGB-houders die misschien maar één tot drie zorgverleners hebben. Het werk wat ik eraan heb stelt geen ene bal voor. Één keer per maand de uren doorgeven en twee keer in het jaar verantwoording afleggen. Dat is alles. Toen ik alleen nog voor de huishoudelijke hulp een PGB had en ik altijd vaste uren in kocht, had ik er helemaal geen omkijken naar omdat je dan zelfs geen uren door hoeft te geven bij een vast aantal uren per maand. Dat is het. Het PGB is niet voor iedereen geschikt, dat is een ander punt. Als iemand niet in staat is het overzicht te houden of niet weet welke zorg er van het PGB ingekocht mag worden (en dat is volgens mij lastiger voor iemand die nieuw is in het PGB-gebeuren dan de administratie!), dan wordt het ingewikkeld. Dan moet je iemand in je omgeving hebben die dat overzicht en die kennis wél heeft. Is dat óók niet het geval, dan is negen van de tien keer zorg in natura een goed alternatief. Immers: je kiest voor een PGB omdat je graag zelf de regie wilt houden. Dan moet je die regie wel kúnnen houden. Inmiddels zijn de Zorgkantoren daar ook achter en wordt er actiever geadviseerd aan de poort (onder meer met de zogenaamde 'bewuste keuze gesprekken') wat in mijn ogen een hele goede zaak is. Het volledig uitbesteden van het PGB, dus het storten van het hele PGB op de rekening van een derde, is iets waar alle zorgkantoren en de vereniging van budgethouders actief tegen waarschuwt. De budgethouder blijft namelijk ten alle tijde verantwoordelijk voor het geld. En als je dan kijkt wat de eisen zijn die gelden bij het tegenwoordig verplichte keurmerk voor PGB-beheerbureaus (die ik inmiddels heb gevonden) dan is het minstens zoveel werk voor de budgethouder om via zo'n bureau te werken. Een bureau mag alleen met een ontheffing van de Nederlandsche Bank en onder allerlei voorwaarden het geld beheren, maar betalingen mogen alleen gedaan worden nadat de budgethouder én zorgverlener de declaraties hebben ondertekend. Ik maak gebruik van de diensten van de SVB, waar ik dat helemaal niet hoef te doen, en die bovendien gratis zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf geen keus gehad, mijn zorgverlener werkt alleen met pgb. Maar hoe doet de svb dat dan? Want hun moeten mijn zorgverlener van mijn geld, maar dat krijg ik op mijn rekening gestort
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De SVB werkt met een machtiging: jij machtigt de SVB voor het afschrijven van de bedragen, en je zorgverlener machtigt de SVB voor het inhouden van de belastingen - als ze dat tenminste willen. Bij volledig werkgeverschap móeten bepaalde dingen verlopen via de SVB, dat geldt wanneer de zorgverlener structureel op meer dan drie dagen in de week bij jou werkt. Wanneer een zorgverlener op hooguit drie dagen bij jou werkt, kun je er zelf voor kiezen. Je print een Opting-In formulier van de website van de SVB (staat tussen de overeenkomsten), ondertekent dit en stuurt het tegelijk met de zorgovereenkomst terug. Het is letterlijk een kwestie van een vinkje zetten, datum noteren en allebei tekenen. Ik geef elke maand de uren door op de site van de SVB, maar het kan ook met papieren loonstroken. Vervolgens innen zij het geld van mijn rekening, houden de belasting af en storten het netto loon op de rekening van de zorgverlener. De budgethouder krijgt elke maand twee loonstroken, één voor zichzelf en één voor de zorgverlener. Let wel: dat kan dus alleen wanneer je mensen in loondienst hebt. Je kunt wel een freelancer of zelfstandige handmatig toevoegen aan de salarisadministratie van de SVB voor het gemakkelijk regelen van je verantwoording, maar de SVB kan dan niet de salarisadministratie doen. Maar bij een zelfstandige krijg jij een factuur, dus hoef je weer geen uren bij te houden. Bovendien zijn ZZP'ers al gewend geld te reserveren voor de belasting aan het eind van het jaar. Voor een PGB-houder geldt dan dat je in plaats van in te loggen bij de SVB om de uren door te geven, je inlogt bij je bank om de rekening te betalen. Ik heb twee ZZP'ers in mijn team, en de enige reden dat dit me nét even wat meer tijd kost, is dat de rest allemaal in loondienst is en ik daarom twee verschillende handelingen moet verrichten. Het is niet dat het betalen van die factuur nu echt langer duurt ofzo. Verder zeg je dat je geen keus had, maar het is niet de bedoeling dat iemand zich gedwongen voelt om een PGB te kiezen. Het PGB vraagt absoluut meer uitzoekwerk dan ZIN (zorg in natura), maar daar krijg je de eigen regie voor terug. Als je eigenlijk geen interesse hebt in die eigen regie, lijkt het me eerder een last dan een bevrijding. Ik begrijp dat je je zorgverlener al had leren kennen voor je de zorg aanvroeg, maar heb je nog overwogen een andere zorgverlener te zoeken waar je wel via ZIN terecht kunt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een duidelijk antwoord op mijn vraag, ik moet ze dus gewoon machtigen.
Ik kende mijn zorgverlener inderdaad al voordat ik mijn pgb krijg.
Op dit moment is haar organisatie de enige in de omgeving die mij de hulp kan geven die ik nodig heb. Dat ik pgb krijg, vind ik niet erg, maar wilde gewoon weten hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een PGB kán nog steeds een bewuste keuze zijn in jouw geval hoor. Vaak kiezen mensen voor een PGB als ze zorg nodig hebben op variabele of oncourante tijden (ik kon niet op tijd op mijn werk komen met de gewone thuiszorg omdat die niet vroeg genoeg begint, en zorg op afroep of een andere locatie is bijna onmogelijk bij een instelling), of omdat ze een voorkeur hebben voor een bepaalde zorgverlener, of voor een (aantal) vaste zorgverlener(s). Als jij de afweging maakt tussen een PGB om hulp te krijgen van iemand die je kent en vertrouwt, of ZIN en dan nog niet eens weten of er wel goede hulp beschikbaar is, kan het PGB een weloverwogen keuze zijn. In theorie moeten het echter alternatieven voor elkaar zijn, dus moet zorg óók verkrijgbaar zijn als ZIN, zodat PGB een alternatief is. Ik kies voor een PGB omdat ik dan veel beter en vooral beter geregelde zorg krijg, maar de zorg die ik nodig heb, kán op zich door de thuiszorg ook gegeven worden. Als jouw zorg helemaal niet in ZIN verkrijgbaar is, is dat eigenlijk een manco van de ZIN-zorgorganisaties in jouw regio. Ik zou inderdaad aanraden om gebruik te maken van de service van de SVB en niet snel in zee te gaan met één of ander los bureau. Bij bewindvoering is het een ander verhaal, en als je echt denkt dat je niet in staat bent om het zelf te regelen omdat je bijvoorbeeld van jezelf weet dat je in de verleiding zult komen om - zoals Fisbel noemt - voor jezelf te gaan 'lenen' uit het PGB-voorschot, dan zou je zelf bewindvoering voor alleen het PGB kunnen aanvragen, of - minder ingrijpend - iemand die je vertrouwt machtigen om jouw rekeninginformatie in te kunnen zien, zodat er iemand op de achtergrond is die dat in de gaten houdt. Maar als dat allemaal niet aan de orde is en je puur tegen de administratie opziet, dan kan ik je echt geruststellen: laat de salarisadministratie lekker aan de SVB over, en zorg ervoor dat je aan je informatie weet te komen als je er een keer niet uit komt, maar houd verder vooral zelf de regie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens: ik las ook dat die 250-500 euro die je mag gebruiken voor bemiddeling, geldt voor huidige budgethouders, ik geloof die budgethouder die voor 1 januari 2011 al een PGB hadden. Voor nieuwe budgethouder geldt dat niet, dus als jij nu een indicatie aanvraagt, kun je eventuele bemiddeling (daar valt beheer ook onder) niet uit je PGB betalen. Je zou dus ook nog zelf alles moeten betalen, terwijl de SVB het gratis doet. P.S.: voor wat wel en niet ingekocht mag worden uit het PGB (volgens mij een groter probleem voor velen dan bijvoorbeeld het bijhouden van de uren) is de vergoedingenlijst van het Zorgkantoor (wordt elk jaar ge-update en krijg je ook toegezonden) een heel zinnig houvast. (http://www.menziszorgkantoor.nl/web/Consumenten/PersoonsgebondenBudgetPGB/ZelfZorgInkopen/Vergoedingenlijst.htm) Hier toevallig die van Menzis, hij is landelijk hetzelfde dus geldt voor elk Zorgkantoor. Bij twijfel kun je altijd vantevoren contact opnemen met je eigen Zorgkantoor.

Het beste antwoord

De PGB-regeling verandert in 2015. Wanneer per 1 januari 2015 de Wmo-2015 wordt ingevoerd, zal trekkingsrecht ook voor het PGB-Wmo gaan gelden. Deze wet moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Gaat de Eerste Kamer akkoord met deze wet, geldt trekkingsrecht ook voor alle budgethouders met een Wmo-budget. Het budget wordt niet zoals nu op de eigen bankrekening gestort. Bij de meeste gemeenten is er nog geen trekkingsrecht ingevoerd en wordt het Wmo-budget in 2014 nog gewoon op de eigen rekening gestort.

De SVB kan kostenloos het budget beheren en de betalingen aan de zorgverleners regelen. De cliënt bepaalt zelf wie zorg verleent en wanneer. De SVB verzorgt ook de overige dienstverlening, zoals salarisadministratie, vergoeding van ziekengeld, arbodienstverlening en schade- en rechtsbijstandverzekeringen.

Het trekkingsrecht maakt het mogelijk om alle betalingen aan zorgverleners vooraf te controleren. De overheid wil oneigenlijk gebruik van het PGB tegengaan. De SVB gaat bijvoorbeeld na of er een overeenkomst is afgesloten met de zorgverlener of zorginstelling die wordt betaald vanuit het PGB..

Als de salarisadministratie uitbesteed wordt, dan worden de zorgverleners rechtstreeks uit het budget betaald. Een voordeel voor de zorgverlener is dat er niet achteraf belasting hoeft te worden betaald. Elke maand volgt een overzicht van de bestedingen en het resterende budget. Daarnaast kan via Mijn PGB op elk moment online het budget en alle betalingen bekeken worden. Budget dat niet wordt besteed, wordt na afloop van het jaar terugbetaald aan het zorgkantoor.

Veel informatie over PGB en ook over bijvoorbeeld de verantwoording van het PGB is te vinden op de site van Per Saldo – zie de bron
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb de keurmerkeisen nagezocht die gelden voor dergelijke bureaus. Dit keurmerk is sinds een paar jaar verplicht, dus controleer dit(!) Een PGB-bureau mag géén geld beheren door middel van een bankvolmacht van de budgethouder en géén gebruik maken van jouw inlogcodes. Alleen als het bureau een speciale ontheffing heeft van de Nederlandsche Bank, de rekening is ondergebracht in een aparte Stichting, de budgethouder vooraf toestemming geeft en alles voldoet aan alle andere eisen, mag een PGB-bureau het PGB beheren.

Betalingen mogen alleen gedaan worden na toestemming van de budgethouder en op factuur of declaratielijsten die ondertekend zijn door zowel de budgethouder als de zorgverlener. Verder zijn er allerlei eisen aan transparantie e.d., mag een bureau alleen handelen in opdracht van en op initiatief van de budgethouder, etc. Precieze eisen kun je nalezen in de bron.

Maar: de SVB kan gratis de salarisadministratie doen wanneer je dit wilt. Het enige wat je dan als budgethouder hoeft te doen, is elke maand per zorgverlener de gewerkte uren doorgeven. Wanneer de zorgverlener steeds een vast aantal uren werkt, zelfs dat niet. De SVB doet dan de betalingen, regelt alles met de Belastingdienst (de zorgverlener kan het salaris netto ontvangen als jullie dit willen) en stuurt jou elke maand in tweevoud de loonstroken. Alleen eventuele betalingen aan een zelfstandige of freelancer moet je zelf doen. Je kunt zelfs de verantwoording via de SVB doen: met één klik krijg je een keurig overzicht van alle betaalde bedragen, wat je digitaal door kunt sturen naar het Zorgkantoor. Zorgverleners voor wie de SVB niet de administratie doet, kun je dan handmatig toevoegen.

De zorgkantoren en Per Saldo (vereniging van budgethouders) waarschuwen tegen het uit handen geven van het beheer van een PGB. Als budgethouder blijf je verantwoordelijk voor het geld, en als een bureau het verkl**t kan dat niet alleen financiële gevolgen hebben, maar ook tot in de verre toekomst je keuzevrijheid fors beperken (lees: geen keuze meer voor PGB). Ik heb al jaren diverse PGB's en krijg sterk de indruk dat dergelijke bureaus er baat bij hebben om het te laten lijken alsof het beheer van een PGB enorm ingewikkeld is (wat het niet IS!) en bovendien adverteren zij vaak met diensten die de SVB gratis biedt. Ik zou dat goed overwegen voor je met zo'n bureau in zee gaat.

Vanaf 2015 wordt trouwens het trekkingsrecht opnieuw ingevoerd en gaat alles op dit gebied dus veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoe word mijn zorgverlener dan betaald? Want ik krijg het geld op mijn rekening en als ik het uitbesteed, word het voor mij geregeld. Maar hoe doen ze dat dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan heb je dus het geld niet op je eigen rekening staan, maar op die rekening die op naam van een stichting staat en die special voor jouw PGB is gereserveerd. En dat mogen ze dus alleen zo doen wanneer ze daarvoor een speciale ontheffing hebben. Als aan alle eisen is voldaan, kunnen ze dus betalingen doen namens jou. Alleen wanneer dat vooraf is afgesproken en jij een urendeclaratie hebt goedgekeurd.