Hoe gaat het in zijn werk als je je pgb laat uitbesteden?

Als ik mijn pgb wil laten beheren door een zorgkantoor, hoe werkt dit?
Ik las al wel dat hun de uren regelen en de betalingen e.d.
Maar ik heb dan zelf een bankrekening met mijn pbg erop. Moet ik hun dan mijn code geven, zodat ze mijn zorgverlener kunnen betalen?
Hoe werkt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De PGB-regeling verandert in 2015. Wanneer per 1 januari 2015 de Wmo-2015 wordt ingevoerd, zal trekkingsrecht ook voor het PGB-Wmo gaan gelden. Deze wet moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Gaat de Eerste Kamer akkoord met deze wet, geldt trekkingsrecht ook voor alle budgethouders met een Wmo-budget. Het budget wordt niet zoals nu op de eigen bankrekening gestort. Bij de meeste gemeenten is er nog geen trekkingsrecht ingevoerd en wordt het Wmo-budget in 2014 nog gewoon op de eigen rekening gestort. De SVB kan kostenloos het budget beheren en de betalingen aan de zorgverleners regelen. De cliënt bepaalt zelf wie zorg verleent en wanneer. De SVB verzorgt ook de overige dienstverlening, zoals salarisadministratie, vergoeding van ziekengeld, arbodienstverlening en schade- en rechtsbijstandverzekeringen. Het trekkingsrecht maakt het mogelijk om alle betalingen aan zorgverleners vooraf te controleren. De overheid wil oneigenlijk gebruik van het PGB tegengaan. De SVB gaat bijvoorbeeld na of er een overeenkomst is afgesloten met de zorgverlener of zorginstelling die wordt betaald vanuit het PGB.. Als de salarisadministratie uitbesteed wordt, dan worden de zorgverleners rechtstreeks uit het budget betaald. Een voordeel voor de zorgverlener is dat er niet achteraf belasting hoeft te worden betaald. Elke maand volgt een overzicht van de bestedingen en het resterende budget. Daarnaast kan via Mijn PGB op elk moment online het budget en alle betalingen bekeken worden. Budget dat niet wordt besteed, wordt na afloop van het jaar terugbetaald aan het zorgkantoor. Veel informatie over PGB en ook over bijvoorbeeld de verantwoording van het PGB is te vinden op de site van Per Saldo – zie de bron

Bronnen:
http://www.pgb.nl/dit-is-een-persoonsgebon...
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/trekkingsrech...

Ik heb de keurmerkeisen nagezocht die gelden voor dergelijke bureaus. Dit keurmerk is sinds een paar jaar verplicht, dus controleer dit(!) Een PGB-bureau mag géén geld beheren door middel van een bankvolmacht van de budgethouder en géén gebruik maken van jouw inlogcodes. Alleen als het bureau een speciale ontheffing heeft van de Nederlandsche Bank, de rekening is ondergebracht in een aparte Stichting, de budgethouder vooraf toestemming geeft en alles voldoet aan alle andere eisen, mag een PGB-bureau het PGB beheren. Betalingen mogen alleen gedaan worden na toestemming van de budgethouder en op factuur of declaratielijsten die ondertekend zijn door zowel de budgethouder als de zorgverlener. Verder zijn er allerlei eisen aan transparantie e.d., mag een bureau alleen handelen in opdracht van en op initiatief van de budgethouder, etc. Precieze eisen kun je nalezen in de bron. Maar: de SVB kan gratis de salarisadministratie doen wanneer je dit wilt. Het enige wat je dan als budgethouder hoeft te doen, is elke maand per zorgverlener de gewerkte uren doorgeven. Wanneer de zorgverlener steeds een vast aantal uren werkt, zelfs dat niet. De SVB doet dan de betalingen, regelt alles met de Belastingdienst (de zorgverlener kan het salaris netto ontvangen als jullie dit willen) en stuurt jou elke maand in tweevoud de loonstroken. Alleen eventuele betalingen aan een zelfstandige of freelancer moet je zelf doen. Je kunt zelfs de verantwoording via de SVB doen: met één klik krijg je een keurig overzicht van alle betaalde bedragen, wat je digitaal door kunt sturen naar het Zorgkantoor. Zorgverleners voor wie de SVB niet de administratie doet, kun je dan handmatig toevoegen. De zorgkantoren en Per Saldo (vereniging van budgethouders) waarschuwen tegen het uit handen geven van het beheer van een PGB. Als budgethouder blijf je verantwoordelijk voor het geld, en als een bureau het verkl**t kan dat niet alleen financiële gevolgen hebben, maar ook tot in de verre toekomst je keuzevrijheid fors beperken (lees: geen keuze meer voor PGB). Ik heb al jaren diverse PGB's en krijg sterk de indruk dat dergelijke bureaus er baat bij hebben om het te laten lijken alsof het beheer van een PGB enorm ingewikkeld is (wat het niet IS!) en bovendien adverteren zij vaak met diensten die de SVB gratis biedt. Ik zou dat goed overwegen voor je met zo'n bureau in zee gaat. Vanaf 2015 wordt trouwens het trekkingsrecht opnieuw ingevoerd en gaat alles op dit gebied dus veranderen.

Bronnen:
http://www.keurmerk.nl/data/uploads/EP153.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100