Wat & hoe betalen van belasting over freelance-werk? (Naast uitkering)

Ik heb een WW-uitkering en ben daarnaast gaan werken als freelancer voor een wisselend aantal uren per week. Ik krijg ook reiskosten vergoeding.
Bij het UWV geef ik netjes mijn uren door die ik werk. Maar hoe zit het met belasting?
Hoe betaal ik deze? Hoeveel moet ik betalen? En moet ik nog aan andere kosten denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je inkomsten als freelancer vallen onder de inkomstenbelastingen in box 1, onder het kopje 'resultaat overige werkzaamheden' en worden derhalve hetzelfde belast als 'regulier' loon.

Inkomsten als freelancer neem je mee in de aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande jaar. Voor 2013 geldt dan, mits je nog niet 65+ bent, dat het gebruikelijke progressieve schijvensysteem van toepassing is. (zie link 1)

Net als in loondienst, zal je daarom beneden modaal (anders zou je geen ww krijgen, dunkt me) doorgaans niet hoeven bij te betalen aan de fiscus, mits de opdrachtgever(s) afdoende loonheffing hebben ingehouden.

In principe maakt het netto weinig uit: Houdt de opdrachtgever te weinig loonheffing in, dan houd jij netto meer over bij uitbetaling en zal de fiscus het tekort na het doen van aangifte van je vorderen. Houdt de opdrachtgever teveel loonheffing in, dan houd je bij uitbetaling door de opdrachtgever wel minder over, maar zal de fiscus dit in jouw voordeel compenseren naar aanleiding van je aangifte en kan je een teruggave verwachten.

Wel kunnen er onduidelijkheden zijn over de in te houden loonheffing door de opdrachtgever. Hiervoor kan je een zogenaamde VAR-verklaring aanvragen.
Na het invullen van deze verklaring is het voor jou en de opdrachtgever duidelijk hoe te handelen. De opdrachtgever is vervolgens verantwoordelijk voor het al dan niet inhouden van loonheffing en de hoogte hiervan. Een dergelijke verklaring is echter niet verplicht.
(zie link 2)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Dus dit hoeft maar één keer per jaar?
En sociale verzekeringspremies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opdrachtgevers zijn niet verplicht de bijdrage zvw te vergoeden, in tegenstelling tot werkgevers in geval van loondienst.
Je opdrachtgever(s) kunnen je vertellen of zij dit doen, te ja of te nee.
Doen zij dit niet, dan zal de fiscus jouw verplichte bijdrage zvw van je vorderen.
Ook dit is onderdeel van je jaarlijkse aangifte, dus ja, dat hoeft slechts éénmaal per jaar. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/u_verricht_freelancewerkzaamheden
fisbel
10 jaar geleden
U moet rekenen op 36,25% belasting schijf 1 en/of 42% belasting schijven 2 en 3. Zie de link van de Belastingdienst hieronder. Daarnaast bent u zeer waarschijnlijk ZVW-premie over het freelance inkomen verschuldigd. Deze premie bedraagt 5,4% voor 2014. Zie de link hieronder.
Totaal zou de belasting dus bijna de helft van de free lance inkomsten kunnen bedragen. http://www.rendement.nl/thema/prinsjesdag/id11405-inkomensafhankelijke-bijdrage-zvw-daalt-in-2014.html
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten_boxen_en_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u_hebt_in_2014_de_aow_leeftijd_nog_niet_bereikt
fisbel
10 jaar geleden
@Shibbyvraagt:
Andere 'kosten' kunnen zijn dat door het freelancewerk uw inkomen hoger wordt en er daardoor minder toeslag is. Bijvoorbeeld zorgtoeslag of als er kinderen zijn kindgebonden budget.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Rabelais: De opdrachtgever houdt geen loonheffing in. Je bent daar niet in loondienst. Die inkomstenbelasting en premie zvw betaal je op aanslag van de fiscus. Spaar dat geld wel op want als na een jaar of twee de aanslagen loskomen dan krijg je een inhaaleffect en daar zijn vele ZZPers niet op verdacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@hajete
Wel als er sprake is van (fictieve) dienstbetrekking. (zie eerste link onder mijn antwoord; website BD) Een opdrachtgever kan dus wel degelijk verplicht zijn tot het inhouden van loonheffing. Link naar de betreffende wettekst:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0020062/geldigheidsdatum_25-10-2011
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik nog uitkering krijg gingen ze geen loonheffing inhouden, ik krijg alles netto uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk.
In dat geval zal de fiscus dit alsnog bij je willen incasseren.
Dat zal dan, zoals ik eerder aangaf, naar aanleiding van je aangifte inkomstenbelasting zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een voorlopige inkomstenaanslag ingevuld, hartelijk dank!