Wanneer is een deel van je salaris (vakantiegeld bv) bijzonder tarief?

En hoeveel is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Iedere belastingplichtige heeft een bepaald bedrag waarvan geen belasting is verschuldigd; de zgn belastingvrije som. Bij het salaris wordt hiermee rekening gehouden. Bij de extra's zoals vakantiegeld, decemberuitkering overwerk etc. niet, hierover wordt dat over het hele bedrag belasting geheven. Meestal, dit is afhankelijk van de hoogte van je inkomen, is dit rond de 42%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belastingvrije som bestaat sinds circa 10 jaar niet meer.
In de maandtabel is de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en voor 65+ de ouderenkorting verwerkt.
Bij eenmalige uitkeringen is voor de loonheffing het bijzondere beloningen tarief van toepassing.
Dat is afhankelijk van het inkomen en ligt globaal tussen 33 % vanaf € 0 en € 6352 tot vanaf een inkomen van
€ 55.695 52%.
Te veel ingehouden kun je in principe terugvragen begin volgend jaar.
Loonheffing op salaris en uitkering is een voorheffing op de inkomstenbelasting, dus is niet definitief.
Voor eenmalige uitkeringen in het jaar zoals gratificaties en vakantietoeslag wordt de tabel bijzondere beloningen gebruikt.
Die is gebaseerd op de hoogte van het jaarloon van het vorig jaar, dus nu 2010.
De tabel is zo bedoeld dat op jaarbasis niet hoeft te worden bijbetaald of terugontvangen.
Er is GEEN bijzonder tarief voor vakantiegeld.
Het hele jaarloon en de inhouding loonheffing wordt na afloop van het jaar in totaliteit beoordeeld voor de inkomstenbelasting.
Indien te WEINIG is ingehouden dan krijg je een aangiftebrief.
Voor eenmalige uitkeringen moet de tabel bijzondere beloningen worden gehanteerd, maar als door bijtelling bij het betreffende maandslaris de inhouding lager zou zijn dan zal de werkgever dit doen. (voordeelregel).
Als je meent dat er te veel is ingehouden, kun je bezwaar maken bij de belastingdienst binnen 6 weken erna.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het inhoudingspercentage varieert van 33 % tot 52 %.