Hoe weet ik of een bouwhelm gekeurd is?

Hoe weet ik of een bouwhelm gekeurd is en gebruikt mag worden op de bouw?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Voor hoofdbescherming gelden verschillende Europese normen, afhankelijk van de soort hoofdbescherming. De hoofdbescherming moet duidelijk voorzien zijn van de nodige markeringen en van optionele gegevens.

Europese normen
• EN 812 Stootpetten
• EN 397 Veiligheidshelmen
• EN 14052 Veiligheidshelmen met hoog beschermingsniveau
• EN 50365 Veiligheidshelmen voor gebruik bij laagspanningsinstallaties (1000 V ac of 1500 V dc)
• EN 12492 Helmen voor bergbeklimmers
• EN 443 Brandweerhelmen

Bij EN 397 is de markering van de helmschaal belangrijk. Aan de binnenzijde van de helmschaal is informatie te vinden over de norm en eventuele aanvullende keuringen waaraan de helm voldoet.

Voorgeschreven markering
• CE-teken: deze geeft aan dat het product voldoet aan de EU-richtlijnen (Conformité Européenne)
• Nummer achter of onder het CE-teken: nummer van de onafhankelijke certificerende instantie
• EN 397: aanduiding van de norm
• Productiedatum
• Naam of aanduiding fabrikant
• Materiaal waarvan de helmschaal is gemaakt

Optionele gegevens
• 440 V ac: bestand tegen contact met elektrische kabels tot 440 Vac
• -20°C of -30°C: te gebruiken bij lage temperaturen
• +150°C: te gebruiken bij hoge temperaturen
• MM (Molten Metal): getest op bescherming tegen rondvliegende gesmolten metaalspatten
• LD (Lateral Deformation): getest tegen belasting vanuit de zijkant van de veiligheidshelm, bijvoorbeeld bij het beklemd raken van de veiligheidshelm