Voor welke (geld) bank hoef je niet te betalen?

Ik ben straks 18 jaar, en moet opeens gaan betalen voor het feit dat ik een rekening heb.
Dat vind ik pure onzin, want ze hebben mijn geld al in hun bezit, dus ze moeten niet zeuren!

Bestaat er een bank die geen kosten in rekening brengt, en zo ja welke?

Kan ik nog een deal sluiten met die mensen van de bank?

Want op die manier heeft de rente die ze mij geven ook bijna geen zin meer...
Die rente die we hier nog in NL krijgen, is al zo laag, dat ik denk dat ze het ook maar beter kunnen laten zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor dat alles wat min of meer verplicht was of waar je eigenlijk niet buiten kon, 'gratis' werd. Dan zouden we zo tegen de 90 % belasting moeten betalen schat ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent ooit gelokt met een leuke welkomstcadeau bij de jeugdrekening he? Ik had ooit Eurostyles rekening van de ABN AMRO met hoge rente, nu heb ik een studentenrekening bij dezelfde bank met nauwelijks rente. Dan heb ik het nog getroffen vergeleken met jou, want bij mij zijn er geen extra kosten.

Het beste antwoord

Bij de ASN. Bij de ASN betaal je wel € 1,25 per maand aan kosten, of wel € 15 per jaar, maar je krijgt 1% rente over het gemiddelde tegoed.
Als je bij de ASN quitte wil spelen moet je gemiddeld € 1500 op de rekening hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zit zelf bij de abnamro en heb een studentenrekening met een spaarrekening erbij. Ik betaald hier zover ik weer helemaal niks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt...maar als student krijg je op heel veel dingen korting: trein, bank...alles...
Maar ik studeer niet, dus moet ik overal de volle mep betalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk omdat je inkomen ook navenant zal zijn.
Heeft niemand je ooit verteld dat voor niks alleen de zon op gaat ? Natuurlijk kost ook het beheer van je vermogen, het regelen van betalingsverkeer, het ontvangen van rente en het kunnen opnemen van je geld wanneer je maar wilt een (minimaal) bedrag per jaar.

Dat HOEF je natuurlijk niet per se te doen, met een beetje moeite zul je nog best met je baas kunnen regelen dat je je salaris jaarlijks maandelijks of wekelijks in een papieren envelopje meekrijgt, en met wat geluk kun je iedereen van wie je ooit een goed of dienst afneemt ook gewoon contant betalen, maar erg praktisch is het niet. En erg veilig eigenlijk ook niet.

Een deal sluiten met je bank is vast wel over te praten, mits je over voldoende kapitaal beschikt. Zo betaal ik bij MIJN bank (Volksbank) alleen maar voor de diensten van de bank / bankpas 6 euro per maand, als mijn saldo onder de 4500 euro duikt. Zolang ik daar boven sta, kost de pas / bank me niets. In Nederland heb ik bij mijn beste weten altijd wel voor alle rekeningen / passen moeten betalen., maar was het bedrag beduidend lager.

Of jij het nu onzin vindt of niet, aan diensten verlenen zijn kosten verbonden, en je rekening beheren is gewoon een dienst. En al ben je het dan wettelijk niet verplicht, in de praktijk zal iedereen altijd van je verwachten dat je gewoon normaal, net als iedereen, de beschikking hebt over een bankrekening. Zoek gewoon de bank die voor jou het voordeligst uitpakt - want daar zitten wel onderlinge verschillen tussen.
(Er zijn trouwens nog wel wat banken die gratis studenten- en jongerenrekeningen hebben ; wellicht voldoe je voor enkele daarvan nog aan de voorwaarden - zie link).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lang verhaal van Marleen maar het klopt niet. De bank verdient meer aan jouw geld dan dat ze kosten maken. Ze krijgen het voor nop en ze beleggen het weer voor veel. Ga naar de ASN bank die geven 1 pct op je gestorte geld. Meteen het beste bewijs dat dat er nog wel af kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij de ASN betaal je wel € 1,25 per maand aan kosten, of wel € 15 per jaar.
Als je bij de ASN quitte wil spelen moet je gemiddeld € 1500 op de rekening hebben.
Alhoewel dat een stuk minder is dan bij de Volksbank waar je (volgens Marleen) pas bij € 4.500 quitte speelt.
Als je het verschil tussen € 4.500 en € 1.500 (dus € 3000) op de ASN stalt dan houd je per jaar € 69 over.
Niet veel maar toch.