Deze baas begeeft zich op glad ijs. Hij neemt de fooi niet in, rekent hem niet tot het loon, maar hij bepaalt wel wat er mee moet gebeuren: Er moet iets leuks mee gedaan worden met het personeel.
Op zich is dat heel nobel, en waarschijnlijk gedaan uit het oogpunt van teambuilding.
Maar wat als iemand niet kan, of als enige niet van bowlen houdt, of gewoon liever geld heeft?
Door het voor te schrijven eigent de baas zich eigenlijk de fooi toe. Toegegeven, hij geeft hem meteen uit en laat het personeel daarover beslissen. Maar hij houdt in feite een vinger in de pap. En dat is een risico als hij de jurisprudentie gelezen heeft.

Ik zou deze baas adviseren om dit te bespreken met zijn adviseur of boekhouder, de jurisprudentie te lezen.
Hij loopt twee risico's: Ten eerste dat iemand zijn fooi echt opeist. Dat kan. Er is jurisprudentie over een ober die dit heeft gewonnen. De baas mag de fooi dus niet afpakken of verplicht aan een bepaald doel besteden.
Ten tweede loopt hij een risico op niet afgedragen premies. Als de belastingdienst oordeelt dat hij zich de fooi toe-eigent en het personeel op een uitje stuurt, dan is dat geld via zijn zaak gegaan en heeft hij niet de juiste premies afgedragen.

Het veiligste houdt de baas zich ver van de fooien.

Tip: Laat je baas deze vraag lezen, dan ziet hij dat zijn - ongetwijfeld goed bedoelde - regel meer haken en ogen kan kennen dan hij verwachtte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het ligt er aan in wat voor team je werkt en hoe de onderlinge verstandhoudingen zijn. Doorgaans (in kleinere teams) worden de fooien bij elkaar gedaan in één potje, en wordt er een gezamenlijke activiteit mee gefinancierd. Ook kan de fooienpot eens in de zoveel tijd verdeeld worden onder de teamleden. Bij mij op het werk wordt er gestemd en meestal wordt er een gezamenlijke barbecue van gegeven, maar het kan ook een uitje worden.
jc54
9 jaar geleden
stiena58
9 jaar geleden
Ok ,maar bepaald de baas dat of jullie zelf?
jc54
9 jaar geleden
Wij bepalen dat zelf, in samenspraak mét de baas.
Ja, een kok kan heel lekker koken waardoor jij extra fooi krijgt. Dat is niet geheel eerlijk naar de kok toe. Wel moet de afspraak vooraf vast liggen. Als je het er niet mee eens bent ga je toch ergens anders werken!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het verleden werkte ik als serveerster en de afspraak was dat 25% van de fooi naar het keuken/afwaspersoneel ging, immers als zij de bestelling verpesten/vertragen, krijg jij minder fooi en door ook hen een deel te geven, krijgen zij hun rechtmatig deel. Soms, vooral in de winter, was het heel erg rustig en had ik maar een paar tientjes fooi of zelfs minder op een dag, ik gaf dan vaak de helft, want om het keukenpersoneel af te schepen met bijvoorbeeld 5 euro (als de fooi 20 was) voor meerdere mensen vond ik getuigen van armoe, zij werkten net zo hard is ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent mooi van ziel, SaskiaB!
Een fooi is bedoeld voor het bedienend personeel, het is een betaling door derden aan jou, niet aan/door je baas. Daarnaast is het geen salaris, je betaalt ook geen loonheffing over een fooi. Wel moet je fooien apart opgeven bij je belastingaangifte.

Je baas mag wel vragen dat alle fooien in een gemeenschappelijke pot worden gestort waaruit iedereen (dus ook bv de kok en schoonmaker) naar rato een deel van ontvangt. Hij mag het echter niet eisen; het is moet een vrijwillige afspraak zijn van collega's onderling.

Sterker nog, in de wet is geregeld dat je baas geen enkele zeggenschap mag hebben over wat er met een fooi gebeurt. Dus eisen dat het wordt gebruikt voor de financiering van een bedrijfsactiviteit is illegaal. Uiteraard kunnen jullie als personeel wel zelf afspreken dat (een deel van) de fooien gebruikt wordt voor een personeelsuitje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Ik lees in deze links niet, dat je baas geen zeggenschap heeft. je baas mag fooien niet verrekenen met het loon, en de fnv vindt, dat de fooien verdeeld moeten worden. Ik vind beide ideeën overigens merkwaardig. Je staat niet als privé-persoon in dat restaurant, maar als werknemer. Alle inkomsten zijn voor je werkgever, net als de risico's (als je soep morst over een klant, is je werkgever aansprakelijk, niet jij). In andere sectoren is het aannemen van 'gunstbetoon' (extraatjes van klanten of leveranciers met of voor wie je werkt) vaak zelfs verboden -ambtenaren kunnen er voor ontslagen worden, op staande voet zelfs.
jc54
9 jaar geleden
Het valt me op dat het hier alleen over fooien in de Horeca gaat. Er zijn ook andere bedrijfstakken waar fooien gegeven worden. Daar gaat het er anders aan toe dan in de horeca.
stiena58
9 jaar geleden
Beste Jc54 dat zijn de antwoorden van anderen,mijn vraag is of de baas mag beslissen wat er met de fooi gebeurd,maakt niet uit in welke bedrijfstak !
tinus1969
9 jaar geleden
@Stiena, om welke bedrijftak gaat het dan?
In sommige bedrijfstakken (zoals de zorg) is het aannemen van fooien namelijk onethisch of gewoon verboden.
stiena58
9 jaar geleden
Zoals ik al eerder schreef. ik ben vrijwilliger in een verzorgingstehuis in het restaurantje waar we kleine hapjes en drankjes hebben
tinus1969
9 jaar geleden
@Stiena. Zoals gezegd, in zorginstellingen is het aannemen van fooien, cadeautjes, etc al snel onethisch, omdat alle cliënten recht hebben op goede zorg, ook als ze geen geld hebben voor het betalen van fooien.
In zulke instellingen heb je dus geen recht op het geld -sterker nog, zulke fooien dienen geweigerd te worden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Tinus
Ook als het een restaurant betreft waar betaalt word voor eten en drinken. Dit staat los van het eten uit de gaarkeuken wat de ouderen op hun kamer krijgen.
tinus1969
9 jaar geleden
@HeerVoldemort; het gaat om de setting als geheel. Als het restaurant integraal onderdeel van een zorginstelling, en de normale plaats waar mensen eten (dus niet als aanvullende voorziening voor bijzondere gelegenheden), dan geldt deze vuistregel zeker. In andere gevallen geldt in ieder geval dat de horeca CAO met de bijbehorende regels+gewoontes niet van toepassing is -inclusief regels rondom fooien.