Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is in de schoonmaak eindejaarsuikering verplicht?

Mijn computer laat me flink in de steek, waardoor ik op weinig sites kan kijken.
Ben schoonmaakster, dat onder de Schoonmaak/glazenwasser CAO valt, en wil graag weten of mijn werkgever ook verplicht is om een eindejaarsuitkering te geven eind van het jaar.
Mijn loonstrookje levert mij veel Vraagtekens '?' op, en nu er veel medewerkers en personeel op vakantie zijn, er veranderingen zijn met de CAO zijn ze alles behalve behulpzaam. Weet dat ik dit gewoon moet kunnen vragen aan ze, maar dan laten ze me nogal een velende personeelslid voelen. Dus wie kan me verder helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In de CAO Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf die liep van 01-01-2012 t/m 31-12-2013 was de eindejaarsuitkering verplicht.

Heb verder gezocht op internet en bij mijn weten is er op dit moment nog geen nieuwe CAO (voor 01-01-2014 t/m 31-12-2016, looptijd 3 jaar dus). Wel zijn op 27-05-2014 de volgende punten uit de onderhandelingen over de nieuwe CAO aan de achterban voorgelegd:

"Looptijd

1 januari 2014 t/m 31 december 2016


Salaris

01-07-2014: 2 procent salarisverhoging

dec-2014: 1,8 procent eindejaarsuitkering

01-07-2015: 2 procent salarisverhoging

dec-2015: 2 procent eindejaarsuitkering

01-07-2016: 2 procent salarisverhoging

dec-2016: 2,2 procent eindejaarsuitkering



Ziekteverzuim

Overeenstemming is bereikt over het stap voor stap afschaffen van de wachtdagen met uiteindelijk een 100% doorbetaling in het eerste jaar en met 90% doorbetaling in het tweede jaar, onder voorwaarde van een gecertificeerd verzuimbeleid. Het gefaseerd afschaffen is per 1-1-2015 1 dag en de 2e ziektedag per 1-1-2016. Mocht blijken dat de meldingsfrequentie op termijn stijgt, dan wordt compensatie vastgesteld.
Het verlagen naar 90% in het 2e jaar gaat ook gelden voor werknemers van 50 jaar en ouder met uitzondering van de zittende 50 plussers"

Als dit door alle 'achterbannen' akkoord wordt bevonden en aldus in de CAO komt te staan, kun je in december 2014 1,8% eindejaarsuitkering tegemoet zien, in 2015 2% en in 2016 2,2%. Maar nu is er nog niets officieel.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding