Een limiet voor ontvangst groot bedrag vanuit buitenland?

Hallo,

Ik heb een vraagje, is er een limiet voor als iemand vanuit USA een groot bedrag overboekt naar mijn rekening?

En als het in USD valuta is, veranderd de Rabobank automatich naar EUR?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Als iemand dollars overboekt, zal één van de tussenliggende banken het bedrag omzetten in euro's. Jij zult dus euro's ontvangen (tenzij je een speciale dollar-rekening hebt, maar daar ga ik even niet van uit).

De kosten voor het omzetten van dollars in euro's worden van het bedrag afgetrokken (of de bank hanteert een omrekenkoers die voor jou ongunstig is, dat komt op hetzelfde neer).

Er is geen limiet. Hooguit kan de rekening van de verzendende bank een limiet opleggen (zoals ik bijvoorbeeld ook niet meer dan een bepaald maximum bedrag van mijn rekening naar jouw rekening mag overmaken, domweg omdat mijn bank dat uit veiligheidsoverwegingen niet toestaat). Maar afgezien daarvan is er geen limiet.

Wel is de ontvangende bank verplicht een melding te doen bij het MOT (Meldpunt Ongebruikelijke Transacties) als het bedrag erg hoog is. Voor het overmaken van het geld maakt dat niet uit, het geld komt gewoon op jouw rekening te staan en jij kunt ermee doen wat je wilt. Er wordt slechts een melding gedaan aan het MOT, en het MOT zal bepalen of ze al dan niet een onderzoek willen instellen naar mogelijke criminele praktijken.

Toegevoegd na 1 minuut:

In mijn eerste zin zij ik dat "één van de tussenliggende banken" de dollars zal omzetten naar euro's. Ik bedoel eigenlijk: één van de banken. Dus misschien gewoon jouw Rabobank.

Voor jou maakt het verder niet uit welke bank de omzetting doet.

Toegevoegd na 3 minuten:

Ik zie nu dat het MOT al in 2006 is gefuseerd. Het heet nu de "Financial Intelligence Unit - Nederland". Die is weer ondergebracht bij het KLPD (Korps Landelijke Politiediensten).

Zie onderstaande Bron voor wat achtergronden.

Cryofiel