Wie kan me vertellen of het financieel verstandig is om 5 uur te gaan werken als je partner fulltime werkt. ?

Ik krijg een parttime baan van 5 uur aangeboden, ik werk nu als vrijwilliger en wil graag weten of ik er qua inkomen op vooruit ga of dat ik al mijn toeslagen kwijt raak ? Wie weet daar antwoord op ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Financieel wordt het u niet aantrekkelijk gemaakt om te gaan werken.
De zorgtoeslag die u nu nog krijgt zal u gaan verliezen omdat het gezamenlijk inkomen hoger is dan € 37.145. U krijgt ook kindgebonden budget (kinderkorting) Afhankelijk van het aantal kinderen en de leeftijd is dat mogelijk zo'n € 100 per maand. Ook hierop zal u inleveren: een heel grove schatting is dan € 20 per maand minder. U kunt dat precieser berekenen door een proefberekening te maken.

Waar u echter het meeste op inlevert is de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Die is nu € 1262 per jaar en wordt een € 1000 minder. Anders gezegd: ondanks het geringe inkomen betaalt u feitelijk wel belasting hierover. Dat is 37% gecompenseerd door enige arbeidskorting.
Het zal erop neerkomen dat u van de € 3000 waarschijnlijk slechts de helft overhoudt.

N.B: omdat de uitbetaling van de algemene heffingskorting elk jaar met 6 2/3 % wordt afgebouwd, zal het nadeel van minder overdracht elk jaar gering worden. In 2024 bestaat deze overdracht niet meer voor u.

Toegevoegd na 6 uur:
De toevoeging is een als ... dan verhaal.
ALS u een kind heeft jonger dan 12 jaar krijgt u de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij een inkomen hoger dan zo'n € 5000. Werken tot circa € 11.000 blijft belastingvrij. De teruggave wordt steeds iets hoger. Bij dit laatste inkomen is de terugggave vrijwel gelijk aan de uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 1262 zonder inkomen.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De combinatiekorting is er om werken fiscaal te belonen. Maar voor hele kleine inkomens geldt deze korting niet. Normaal gesproken zijn inkomens uit werk tot circa € 6100 vrij van belasting (door de heffingskortingen) Omdat bij u de uitbetaling van de algemene heffingskorting minder wordt vanwege het (kleine) inkomen is er een fiscaal ongunstige situatie. Dit effect wordt nog sterker door minder recht op toeslagen. U houdt altijd nog de helft over. Inkomens hoger dan € 20.000 worden ook belast met 42% c.q. 52% belastingheffing. Als u het leuk vindt om te werken, kunt u dat gewoon doen. U behoudt dan ook werkervaring