Was de gulden ooit de wereldreservemunt?

Op economieblogs/sites zie ik vaak dit grafiekje:

http://peaceandmarketsdotcom1.files.wordpress.com/2013/09/20120103_jpm_reserve_0.png

Waarmee men wil aantonen dat de status van de dollar als wereldreservemunt niet oneindig zou zijn.

In dit rijtje staat ook Netherl. en zou de gulden dus tussen 1600zoveel en begin1700zoveel de status van wereldreservemunt hebben gehad (de rekeneenheid voor internationale handel, zoals nu de dollar gebruikt wordt voor de vrijwel alle transacties over de grens).

Klopt dit en zo ja waar kan ik hier meer info over vinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die grafiek zou best eens kunnen kloppen.
Inderdaad staat de Euro te dringen om de nieuwe wereldmunt te worden, en ongetwijfeld zal dat ooit gebeuren!
Amadea
9 jaar geleden
Nee, alleen de Amerikaanse dollar, en daarvóór goud. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/dollar-wereldreservemunt.160124
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf even verder gegoogled en op de Engelstalige Wikipedia (meestal gedetailleerder dan de Nederlandstalige) vond ik dit: As emphasised by the economist Avinash Persaud, reserve currencies come and go. "International currencies in the past have included the Chinese Liang and Greek drachma, coined in the fifth century B.C., the silver punch-marked coins of fourth century India, the Roman denari, the Byzantine solidus and Islamic dinar of the middle-ages, the Venetian ducato of the Renaissance, the seventeenth century Dutch guilder and of course, more recently, sterling and the dollar.” Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Reserve_currency#History De gulden is dus wel degelijk wereldreservemunt geweest in de 17e eeuw (Gouden Eeuw).

Het beste antwoord

De 17e eeuw (1600-1700) was voor Nederland de Gouden Eeuw. Nederland was toen een wereldmacht, met name door de zeevaart, en daardoor bloeide vrijwel alles (handel, economie, kunst, cultuur, wetenschap, enzovoort) in Nederland op.

Ja, dat de gulden in die periode een wereldreservemunt is geweest, is dus niet heel vreemd.

De Wikipediapagina over de Gouden Eeuw biedt een mooie start voor meer informatie. Natuurlijk kan je ook door te googlen met de term "gouden eeuw" meer informatie vinden.
Antoni