Mag een werkgever je opgaaf van reden bij ontslag weigeren en beschouwen als geen goeie reden?

Als er in je contract staat dat je 1 maand opzegtermijn hebt en dat je alleen schriftelijk je arbeidsovereenkomst mag beëindigen met opgaaf van reden dan zou de reden toch niet uit mogen maken? Het kan zijn dat het je bijbaantje is waar je niet je hele leven wilt werken. In deze situatie is er een regel dat alleen mensen met een contract voor onbepaalde tijd in de kerstvakantie vrij kunnen krijgen. Alle medewerkers in dit bedrijf die een contract voor onbepaalde tijd hebben, die gaan niet naar school en zijn niet gebonden aan schoolvakanties. (ze hebben geen kleine kinderen en ze zijn zelf al op leeftijd) Dus een ontslagbrief met daarin vermeld dat je stopt omdat je in je kerstvakantie, vrij wilt zou toch niet afgewezen mogen worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Er zitten (voor mij althans) een paar vreemde elementen in. Ik zal het toelichten.

Als je een contract voor bepaalde tijd hebt, kan dit in principe niet tussentijds opgezegd worden. De werkgever neemt niet voor niets iemand voor bepaalde tijd aan. Bovendien zijn met het aannemen ook kosten gemoeid en kost het inwerken ook tijd (en dus geld). Kosten die allemaal voor niets gemaakt zijn als de medewerker na relatief korte tijd tussentijds vertrekt.
Als in het contract voor bepaalde tijd echter vermeld is dat het 'met een reden' opgezegd kan worden, met een opzegtermijn van een maand, dan mag die reden er niet toe doen. Iets kan voor jou een reden zijn en voor de werkgever niet. Dat 'met opgaaf van reden' is dus nogal vaag. Als de werkgever in feite niet wil dat mensen opzeggen, dan moet hij dat gewoon in het contract voor bepaalde tijd zetten. En als hij het toestaat, dan moet hij dat 'met opgave van reden' gewoon weglaten. Het voegt niets toe. En als hij wel een reden wil horen, dan moet die niet uitmaken: aan zijn 'plicht' tot het vermelden van een reden is immers voldaan.
Het gebeurt wel dat 'exitgesprekken' gevoerd worden met mensen die weggaan, maar dat is nadat ze al opgezegd hebben.

Wat ik ergerlijker vind aan de werkgever, is dat hij onderscheid maakt tussen werknemers met een contract voor bepaalde tijd en werknemers met een contract voor onbepaalde tijd m.b.t. de kerstvakantie: alleen laatstgenoemden mogen vrijnemen in de kerstvakantie. Dat lijkt me in strijd met de wet WOBOT (Wet onderscheid bepaalde en onbepaalde Tijd).

"Een werknemer met een tijdelijk contract mag niet meer benadeeld of bevoordeeld worden in de arbeidsvoorwaarden ten opzichte van iemand met een vastcontract, tenzij dit objectief gerechtvaardigd kan worden. (...)

. Er zou sprake kunnen zijn van een objectieve rechtvaardigheidsgrond:
•Als een regeling zijn werking mist bij korte dienstverbanden en dus geen nut heeft voor de mensen in een tijdelijk dienstverband
•Als het gaat om een verplichting van de werkgever die langer zal duren dan het dienstverband van de werknemer (bijvoorbeeld een opleiding)
•Als de regeling tijdens de duur van het arbeidscontract niet kan worden nagekomen
•Als deze regeling onevenredige hoge (administratie) kosten met zich mee brengt voor de werkgever"

De 'kerstvakantieregeling' lijkt me geen rechtvaardigheidsgrond.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de reactie, het gaat gewoon om een functie kassamedewerker bij de groothandel. De groothandel heeft aparte regels.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heb jij je goed aan de regels gehouden, en is je opgaaf van reden goed. Je werkgever vind het misschien geen goed argument, maar hij moet zich toch kunnen voorstellen dat jouw argument voor jou belangrijk genoeg kan zijn. Hij mag zich daar verder geen eisen aan stellen.
Er zou geen probleem moeten zijn om gerechtvaardigd ontslag te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In nl ? Je mag ten alle tijde je ontslag vragen ! En de werkgever kan bij een normale AO voor Bep tijd niet weigeren. Bij onbep tijd kan onder bijzondere omstandigheden het ontslag worden geweigerd . Zoals het bedrijf komt in problemen ! Maar het houd geen stand bij de rechter . Wat wel kan dat iemand voor een Bep project is aangenomen , of tervervanging, of dat er een langer opzeg termijn wordt afgesproken maar dan staat er ook wat tegen over .maar dan heb je het absoluut niet over een standaard AO . Maar eerder situatie met een zeg aangesteld interim .