Waarom moeten we zo drastisch bezuinigen,als de banken,die de schulden hebben veroorzaakt,alles aankomende jaren terug gaan betalen?

Dit zelfs met een dikke rente van 8%
Volgens Wouter Bos.Het gaat om een bedrag van 30 miljard euro.ING en nog een aantal banken zijn al begonnen met aflossen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat Nederland momenteel meer uitgaven heeft dan inkomen. Zoals eerder beschreven Export en Import. Nederland komt dit jaar ongeveer 30 miljard te kort. Dus ze hebben 30 meer uitgaven dan inkomen. Denk aan je eigen portemonnee. Wanneer jij meer uitegeeft dan je leent ben je ook bankroet. Net zoals de staat.
Let op de Crisis is niet alleen aan de banken te verwijten. Het is een reactie op veel voorgaande gebeurtenissen. Zoals dat de Eurolanden een te sterke Valuta hebben waardoor het voor de VS minder interessant is geworden om te Exporteren uit Nederland. Dus Amerika krijgt minder voor haar dollar. En de EU meer voor haar Euro wat niet Gunstig is voor beide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de moeite.
Groeten Dweil

Andere antwoorden (5)

Omdat de burger alles accepteerd en het bedrijfsleven niet, die moeten door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De crisis beïnvloedt met name onze im- en export positie.
Ons bruto nationaal product ligt in buurt van de 800 miljard euro. Die paar miljard die we in de banken hebben gestoken zijn peanuts.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben ik niet met je eens. Er zou sprake zijn van een tekort van E 1750 euro per inwoner.
Dat is niet peanuts.
Ben het ook wel met Antwoordman eens, het gaat om peanuts. Alleen moeten wij ze uiteindelijk wel bij elkaar leggen, want je gelooft toch echt niet dat de banken gaan terugbetalen. Ze komen er wel weer onderuit met een excuus. Let maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Banken zijn instellingen waar men de kunst van het gelden van anderen aanwenden ten eigen bate buitengewoon goed beheerst. Er blijven nog steeds exorbitante salarissen en grote gebouwen, en bonussen.
Dus van al die terugbetalingen zal niet zoveel terechtkomen, dat wordt gewoon verwacht.
Het is erg genoeg.
Als we allemaal ons geld in een doosje thuis hielden dan zou er misschien iets gebeuren, maar dat lukt nu niet meer. We hebben ze nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezuinigen moet de regering als de inkomsten lager zullen zijn dan de uitgaven; oftwel... als ons land "verlies maakt".
Net als bij een gewone bedrijven is uitgeleend geld een balanspost, en is het terugbetalen van dat geld geen "winst" (inkomsten zoals bedoeld in het budget van de regering). Alleen de rente is "winst", maar dat is op het budget van ons land een erg klein bedrag.
Het budget geeft dus nog steeds een verlies aan, dus moet er worden bezuinigd.