Wat zijn de kosten bij een verklaring van erfrecht?

Notarissen geven geen all-in prijs voor een verklaring van erfrecht. Met welke extra kosten moet je rekening houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vanaf 236,-,maar ik zie in goole ook goedkopere.

http://www.degoedkoopstenotaris.nl/familiezaken/resultaat/producten/verklaring_van_erfrecht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er wordt geen all-in tarief afgegeven bij een verklaring van erfrecht omdat de kosten afhankelijk zijn van wat de notaris tegenkomt in zijn onderzoek naar de overledene.

De notaris moet bij de gemeente informeren wie de kinderen zijn van een overledene. Iedere gemeente hanteert weer andere (tarieven) leges.

Het kan zijn dat er een testament gemaakt is waar je geen weet van hebt, dan moet dat opgevraagd worden. Dat soort dingen komt een notaris pas tijdens het onderzoek achter. In de onderstaan de link een overzicht van kosten bij een verklaring van erfrecht die door de notaris doorbelast kunnen worden aan jou als klant.

Let er ook op wat notarissen doorbelasten voor boedelvolmachten. De verklaring van erfrecht kan heel goedkoop zijn maar als je vervolgens voor iedere boedelvolmacht moet bijbetalen kan je toch nog hoger uitkomen.