Heb ik recht op de erfenis van mijn moeder?

Paar dagen geleden kwam ik erachter dat er een oude erfenis is die volgens mij voor mij en mijn zus is. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.
Het is een lang verhaal maar ik zal proberen zo duidelijk en kort mogelijk te zijn.

Mijn moeder is overleden in 1994. Een paar jaar later is de oma van mijn moeder overleden (de moeder van mijn moeders vader). Deze mevrouw was best ‘rijk’ en heeft in de tijd dat mijn moeder nog leefde tegen haar en mijn vader verteld hoe haar vermogen verdeeld zou worden.

Elk kind zou 100.000 gulden krijgen.
Elk kleinkind zou 10.000 gulden krijgen.
En elk achterkleinkind zou 1000 gulden krijgen.

Nu is mijn vader na het overlijden van mijn overgrootmoeder jarenlang bezig geweest om het geld te krijgen voor mijn zus en mij (de 1000 gulden). Dit is met veel tegenstand uiteindelijk ook gelukt maar de erfenis van mijn moeder (10.000 gulden) is nooit terecht gekomen. Mijn opa (de vader van mijn moeder) was de executeur in dit hele verhaal en waarschijnlijk is het bij hem dus ook aan de strijkstok blijven hangen.

De vragen:

Heb ik recht op dit geld of is het voor de ouders van mijn moeder?
Is dit op een manier op te eisen?
Is het testament van mijn overgrootmoeder nog in te zien?
Vervalt erven na een bepaalde tijd?

Alvast duizendmaal dank voor de persoon die mij wat meer inzicht hierin kan geven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je moeder is eerder overleden dan de oma van je moeder. Dus je moeder heeft dus geen 10000 gulden kunnen ontvangen. Als in het testament van de oma van je moeder niet stond dat het bedrag bij eerder overlijden van je moeder zou worden verdeeld over de achterkleinkinderen dan heb je daar ook geen recht op.

Je hebt dus alleen maar recht op wat er in het testament was bepaald en dat is dat elk achterkleinkind 1000 gulden zou krijgen.

Je opa (de vader van je moeder) die de executeur was is waarschijnlijk ook door de oma in het testament aangesteld als executeur.

Als je er onzeker over blijft zou je vrijblijvend een gesprek met een notaris kunnen vragen of met de betreffende notaris die betrokken was bij de uitvoering van dat testament van de oma van je moeder.

Toegevoegd na 41 minuten:
Niet iedereen heeft zomaar recht op inzage in het testament van een overledene. Dat hebben alleen de direct belanghebbenden. Naaste bloedverwanten hebben na het overlijden recht op een kopie van het testament of uittreksel van het testament, van het gedeelte waaruit blijkt of ze wel of niet erfgenaam zijn.

De inhoud van een testament wordt openbaar gemaakt nadat is vast komen te staan wie de wettelijke en testamentaire erfgenamen zijn. De notaris zal dan meestal schriftelijk contact opnemen met de erfgenamen. De notaris zal of een kopie van de akte bijsluiten of er voor kiezen om een erfgenaam of erfgenamen uit te nodigen voor een afspraak op het notariskantoor.

Vervalt erven na een bepaalde tijd?
Als de erfenis na 20 jaar nog steeds onbeheerd is, vervalt het geld aan de staat.
In dit geval is de erfenis waarschijnlijk al volledig afgewikkeld en dan geldt: Aan het eind van de afwikkeling van de erfenis moet de gevolmachtigde voor zijn werkzaamheden verantwoording aan de erfgenamen afleggen. Zij moeten akkoord gaan met de verdeling en afwikkeling van de erfenis.