Wanneer is een codicil rechtsgeldig?

Testament t.g.v. dochters al lang geregeld. Maar nu heeft 1 dochter schuld aan ouders en willen ouders vastleggen in een codicil dat de (rest)schuld bij overlijden beide ouders, van haar deel wordt afgetrokken t.g.v. haar zuster. Is zo een codicil rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

In het geval van schulden aan familieleden volstaat een schriftelijke schuldbekentenis.
De schuldenaar ( 1 van de kinderen ) tekent dan een verklaring waarin hij/zij verklaart dat hij/zij een schuld heeft van x bedrag aan .... (ouders) en dat deze schuld terugbetaald wordt bij leven binnen een x termijn. Ook het verschuldigde rentepercentage (minimaal wettelijke rente) dient hierbij opgenomen te worden.
Een kopie van deze schuldbekentenis kan dan aan de overige kinderen worden verstrekt.

Deze schuldbekentenis maakt dan automatisch onderdeel uit van het na te laten vermogen bij overlijden van een of beide ouders. Dit hoeft dan niet bij een notaris te worden vastgelegd.
De eventuele restschuld wordt dan in mindering gebracht op het kindsdeel van de erfenis waarop de schuldenaar recht heeft, als voorschot op het te verdelen vermogen.
Het is wel zaak dat afgeloste termijnen goed worden gedocumenteerd, bijv. met kwitanties, zodat geschillen achteraf worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is exact wat ik nodig had!
Dus: ++